Weekly News

Altijd al je producten in huis hebben

Van complete pallets naar kleine, individuele doosjes. De komst van e-commerce heeft in de logistiek nogal veel veranderingen teweeggebracht. Het zorgt vooral voor een nieuwe manier van denken, zegt Jeroen van den Berg, consultant op het gebied van e-commerce en logistiek “Je kunt als bedrijf absoluut geen ‘nee’ meer verkopen.”

Waar jij het product vandaan haalt, interesseert de klant niet. Hij wil gewoon zijn product 

Alles in huis hebben, maar toch ook niet. Het moet de kunst van de hedendaagse retailer of groothandel zijn. “Klanten denken simpel: kan ik het hier niet kopen, dan ga ik naar een ander. Dus het basisprincipe moet altijd zijn: ik verkoop nooit meer nee”, stelt Van den Berg die bedrijven helpt bij transformaties in logistiek. “E-commerce is veel sneller dan de traditionele retail. Bovendien is het assortiment breder. Dat heeft een enorme impact.”


En dat brengt conservatieve bedrijven in moeilijkheden. “Een groot distributiecentrum heeft een flinke palletopslag, complete torens vol. Daar werken dan veertig tot vijftig man die de pallets verzamelen en vrachtwagens volladen. Een e-commerce bedrijf verzorgt een paar duizend pakketjes en verzendt die naar individuele adressen. Een groot verschil”, legt Roy Lenders, lector Supply Chain Management aan de Fontys Hogeschool in Venlo uit. “Bedrijven die traditioneel zijn ingericht hebben moeite om over te schakelen en weten niet hoe ze efficiënt te werk moeten gaan.”


Om dat laatste te bereiken moeten er samenwerkingen worden aangegaan, stelt Van den Berg. “Je moet dat als bedrijf dynamisch aanpakken. Heb je iets zelf niet? Misschien is er een andere leverancier die namens jou de bestelling wel kan leveren. Of zit er toevallig een partij vlakbij de woning van de consument?” 


Marcel Punselie, algemeen directeur bij Fritom Logistic Solutions, is het daarmee eens. “Je ziet bijvoorbeeld bij bouwmarkten dat producten niet altijd voorradig zijn, maar dat de klant toch de aankoop in de fysieke winkel kan afronden. De bouwmarkt zet de bestelling door naar de leverancier die de opdracht vervolgens weer doorzet naar de logistiek dienstverlener om de goederen rechtstreeks bij de eindgebruiker thuis af te leveren.”


Daarmee is de concurrent niet per se meer je concurrent. “Zolang je maar zorgt dat je klant bij jou terecht kan”, zegt Van den Berg. “Waar jij het product vandaan haalt, interesseert de klant niet. Hij wil gewoon zijn product.” Hij noemt Amazon en Bol.com’s Plaza als voorbeeld: webwinkels die (ook) producten van concurrerende (web)winkels aanbieden.  


Volgens Van den Berg kan er vooral een efficiencyslag gemaakt worden op het gebied van transport. De auteur van het boek Highly Competitive Warehouse Management maakt de vergelijking met Uber-achtige applicaties “Nu zijn vrachtwagens vaak voor de helft leeg. Waarom ga jij dan niet kijken welke vrachtwagen in de buurt rijdt, en laat die de vracht oppikken.” 


“Online bedrijven hebben heel veel data”, voegt lector Lenders daaraan toe. “Op het gebied van transportoptimalisatie zijn ze veel verder dan de fysieke retail. Het kan het verschil tussen winst of verlies betekenen.”


Van den Berg: “In de automatisering van logistiek kunnen groothandels echt slagen maken. Wat voor een bestelling het ook is: zorg dat jij degene bent die ‘m uitvoert.”

Feit

2016 shopten consumenten voor 20,16 miljard euro producten en diensten online. Dat is ten opzichte van het jaar ervoor, een stijging van 23 procent Bron: Thuiswinkel Markt Monitor. 

Delen

Journalist

Ger de Gram

Related articles