Weekly News

Apollo Vredestein levert direct aan de automobielindustrie

Een grote stap in de geschiedenis van Apollo Vredestein is gezet. Dit jaar opende de van oorsprong Nederlandse autobandenfabrikant een vestiging in Hongarije en is het begonnen met de eerste leveringen direct aan de automobielindustrie. “Met de nieuwe fabriek willen we de wereldwijde top 10 gaan bestormen.”


In de ruim honderdjarige geschiedenis van Apollo Vredestein zijn genoeg mijlpalen te benoemen. De oprichting uiteraard in 1908, of de naamsverandering tot Rubberfabriek Vredestein in 1909 – het bedrijf produceerde toen onder meer tennisballen, matrassen en laarzen. De eerste productie van fietsbanden in 1934, of de eerste Vredestein-autoband twaalf jaar later.


Veel later, in 2009, volgde de overname door het Indiase bedrijf Apollo Tyres en veranderde de naam in Apollo Vredestein. Een minstens even grote mijlpaal volgde dit jaar. Apollo Vredestein opende in april een nieuwe fabriek in Hongarije, waar het bedrijf jaarlijks 5 tot 6 miljoen autobanden en 650.000 truckbanden wil produceren. 


De nieuwe fabriek is een uitvloeisel van de ambitie om te groeien. “Apollo Tyres geldt  wereldwijd tot de vijftien grootste producenten. Mede met de nieuwe fabriek willen we de top 10 gaan bestormen”, zegt Paul Eidhof, Cluster Director Benelux van Apollo Vredestein. Hij vult aan: “Apollo Tyres is marktleider in India, waar de markt gezien de economische ontwikkelingen én de omvang van het land enorm groeit. Met onze uitbreidingsplannen maakt dat ons doel tot een zeer geloofwaardig verhaal.”


De uitbreiding is bovendien het startpunt van een nieuwe strategie. Voor het eerst wil Apollo Vredestein grootschalig direct aan automobielfabrikanten leveren. “We produceren in onze vestiging in Enschede ruim 6 miljoen banden per jaar. Die verkopen we allemaal aan de aftermarkt”, vertelt Eidhof. “Als we een significant aantal banden aan de automobielindustrie zouden willen leveren, moeten we nu nog terugschroeven in de aftermarket. Dit is dus het moment om uit te breiden.”


De eerste montage – in vaktermen OE, ofwel original equipment genoemd – van banden door automobielfabrikanten, levert meer op dan enkel die eerste extra afzet. “De OE-markt genereert veel vraag vanuit de aftermarkt. Zeker bij vrij nieuwe auto’s kiezen bestuurders bij vervanging veelal voor hetzelfde merk banden. De OE-markt genereert dus meer vraag door vervanging”, legt Eidhof uit. “Plus, als je buiten de erkende productkwaliteit ook in de algemene perceptie een A-merk wilt zijn, helpt de eerste montage daar zonder meer bij.”


Ruim drie jaar geleden werd besloten tot uitbreiding, een stap die eerder zonder de financiële steun van Apollo Tyres niet mogelijk zou zijn geweest. De keuze viel op Hongarije – “een optelsom van kosten, economische structuur en infrastructuur”, aldus Eidhof – op een plaats zo’n 80 km ten oosten van Boedapest, in de nabijheid van toeleveranciers.


Op termijn hoopt Apollo Vredestein daar 5,5 miljoen banden voor personenauto’s en kleine vrachtwagens en 650.000 banden voor grote vrachtwagens te produceren voor de Europese markt, zowel onder het merk Vredestein als Apollo. 


De vraag is hoe Apollo Vredestein denkt de OE-markt binnen te dringen. Eidhof: “We hebben al contacten met de automobielmarkt door de levering van de Vredestein Space Master, een reserveband die zonder bandenspanning in de kofferbak ligt en daardoor weinig ruimte inneemt én de beweegbare spoiler voor de Porsche Turbo S. Inmiddels zijn we door de meeste autofabrikanten geaudit op product-, proces- en logistieke kwaliteit en daarvoor zonder uitzondering met glans geslaagd.”


De nieuwe markt is gigantisch, vertelt Eidhof, ruim 14 miljoen nieuwe auto’s worden jaarlijks in Europa verkocht. Veelal gunnen fabrikanten een speciale uitvoering of een deel van de productie van een model aan een bandenleverancier. “We leveren al voor de Volkswagen Polo, de SEAT Ibiza en de Ford EcoSport. Een aantal merken en type auto’s in het hogere segment is aanstaande, maar kan ik nu nog niet noemen.”


Apollo Vredestein richt zich in eerste instantie vooral op de Duitse autofabrikanten – immers: “If you can make it there…” Het vraagt echter tijd om de productie in een splinternieuwe fabriek tot het maximum op te schroeven”, zegt Eidhof. “Over maximaal drie jaar willen we de totale productie van Apollo Vredestein verdubbelen.”

Delen

Journalist

Related articles