Weekly News

Autorijden zal nooit meer hetzelfde zijn

Er zijn zoveel ontwikkelingen in de automotive sector dat je kunt stellen dat autorijden over enkele jaren onvergelijkbaar anders gaat dan nu. “Alle automotive fabrikanten gaan uit van autonoom rijden.”

‘Het is makkelijker om een elektrische auto autonoom te maken, dan een auto met verbrandingsmotor’


Auto’s worden steeds slimmer. Autonoom rijden, zonder het stuur vast te houden, is al in te zetten voor lane keeping en filerijden op de snelweg. En binnen enkele jaren zijn wisselen van rijbaan en rijden op de buitenwegen en in stedelijke gebieden aan de beurt. “De stedelijke gebieden zijn nog lastig, omdat de auto dan rekening moet houden met mensen, die regels overtreden”, zegt Maarten Steinbuch, professor aan de TU Eindhoven, hierover.


Ook elektrisch rijden gaat doorbreken. Franse en Duitse automotive fabrikanten slaan de handen ineen om corridors te maken in Europa met snelladers van 200 tot 350 kilowatt (vergelijkbaar met 100 stopcontacten). Een auto met een lege batterij, waar 400 kilometer mee is gereden, kun je daarmee in tien minuten opladen. Als er voldoende snelladers zijn en een elektrische auto kost niet meer dan een middenklasser, dus zo’n 35.000 euro of minder, dan koopt volgens Steinbuch niemand meer een auto met een verbrandingsmotor. “Alle automotive fabrikanten gaan uit van autonoom rijden en meestal ook nog volledig elektrisch. Het is makkelijker om een elektrische auto autonoom te maken, dan een auto met verbrandingsmotor.” 


Ook de connected car is niet meer weg te denken. Mobgen, specialist in mobiele toepassingen, bestudeerde onder andere hoe de smartphone – als tool beschikbaar voor iedereen – het gedrag van bestuurders kan verbeteren. Nick Mueller, Chief Creative Officer Mobgen: “Het zorgt er vooral voor dat mensen veiliger en efficiënter gaan rijden. Die aspecten spelen meer dan het duurzaamheidsaspect. De eerste stap richting connected car hebben we allemaal al gezet: we gebruiken de mobiele telefoon om te navigeren, zodat we rekening kunnen houden met files en ongelukken.” 


Het schept een bijzonder vergezicht voor het autorijden. Over 25 jaar, de generatie van onze kinderen, hoef je volgens Steibuch misschien geen rijbewijs meer te halen en mag je misschien zelfs niet meer zelf op de openbare weg rijden. Als een auto veel slimmer is dan de mens, kan het aantal ongelukken dramatisch dalen. “Als je het wereldwijde aantal van 1,4 miljoen verkeersdoden per jaar met 90 procent kunt reduceren, doordat de computer nou eenmaal sneller denkt dan de mens, dan is het maatschappelijk niet meer geaccepteerd dat mensen nog zelf rijden.”


Autonoom rijden kan ook heel interessant worden voor de logistieke sector. Twee vrachtwagens rijden dan achter elkaar en alleen de eerste chauffeur zit aan het stuur, de tweede kan slapen. Na acht uur wisselen ze. “Platoonen heet dat”, verklaart Steinbuch. “Je kunt dan langer doorrijden met dezelfde mensen en tot 15 procent brandstof besparen, vanwege de aerodynamische voordelen.” Vanuit de hele wereld komen partijen naar de Automotive Campus in Helmond om dit connected rijden te testen op de A270, de snelweg tussen Eindhoven en Helmond, die officieel door minister Schultz is benoemd tot testsnelweg. 


Steinbuch ziet weinig obstakels voor het nieuwe autorijden. Er zit volgens hem zoveel geld in infrastructuur; als je maar een fractie ervan spendeert om deze technologie te omarmen, verdient het zich snel terug. En heb je op termijn minder asfalt nodig. Maar toch is niet alles hosanna: “Voor elektrisch rijden moet wel de laadinfrastructuur voldoende snel gerealiseerd worden.” 

Delen

Journalist

Katrien Baarendse

Related articles