Weekly News

Betere marketing in het mkb

Als mkb’er heb je het niet altijd makkelijk, zo tussen de grote corporaties. Hoe breng je nu op een goede manier je bedrijf aan de man? En hoe doe je dat in een tijd waarin de concurrentie moordend is? Een aantal tips van de experts.


80 procent van de bedrijven denkt klantgericht te zijn, terwijl maar 8 procent van de klanten die klantgerichtheid ervaart

“Eigenlijk is er een aantal vuistregels als het gaat om mkb’ers en het contact met hun (potentiële) klanten”, stelt marketingexpert Jos Burgers. “Het gaat niet meer om het aantal contactmomenten, maar om de kwaliteit van die momenten, die tegenwoordig schaars zijn.” Volgens de expert en tevens auteur van diverse marketingboeken zouden mkb’ers ook moeten stoppen met klanttevredenheidsonderzoeken. “Ga in plaats daarvan eens een-op-een in gesprek met de klanten die toch al fan van je zijn. Die staan meer open voor het geven van feedback. Tegen wat voor problemen lopen ze aan wat betreft de samenwerking? Missen ze nog dingen? Wat kan er beter?”

Een tweede aspect van marketing in het huidige tijdperk heeft volgens Burgers te maken met innovatie: wat voor nieuws kun je aanbieden? “Veel mkb’ers durven niet in dat diepe te springen, terwijl de klant misschien wel aangeeft dat hij op zoek is naar jouw product of dienst, maar dan in een nieuw jasje.”

Moraal van het verhaal is volgens Burgers dat de mkb-klant schreeuwt om aandacht. “Schrik niet, maar terwijl tachtig procent van de bedrijven denkt klantgericht te zijn, geeft slechts acht procent van hun klanten aan dat inderdaad te ervaren.”

“Anno 2017 gaat het erom het koopproces van je klant, de funnel, goed in beeld te hebben”, vult Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, aan. “Waar oriënteert de klant zich op? Is hij nog niet bekend met jouw product of merk? Dan moet je zorgen dat je online goed zichtbaar bent en je je SEO op orde hebt. Gaat het om producten of diensten waar de klant niet dagelijks naar zoekt, zoals uitvaartproducten? Dan wil je hem dus bewust maken van zijn latente behoeften – het ‘probleem’ – en zijn traditionele methoden, zoals free publicity in de lokale krant bijvoorbeeld, goed inzetbaar. Maar heeft de potentiële koper al vooronderzoek gedaan? Bijvoorbeeld als het gaat om een hypotheek? Ook dan zijn online media de beste optie.”  

 is een belangrijk punt, vindt Verhoef. “Trigger ze op zo’n manier dat ze jouw shop in stappen en uiteindelijk bij jou kopen. Creëer dus conversie.” Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan in een tijd waarin klanten moeilijker te bereiken zijn dan ooit. Verhoef: “De mediadruk ligt heel hoog, en daarbij staat de klant zelf meer aan het roer. Ook kan de klant als hij bij jou in de winkel staat met één klik op de mobiele telefoon door de concurrent weggekaapt worden, omdat die een betere aanbieding heeft. De truc is dan ook net iets extra’s aan te bieden. Dat kan al een paar sokken zijn bij dat nieuwe shirt. Dat werkt beter dan korting geven. Want de klant van nu wint nu eenmaal liever iets dan dat hij iets verliest.”


Feit

Terwijl uit recent onderzoek blijkt dat bijna elke mkb’er marketing belangrijk vindt, heeft slechts 57 procent van de mkb-bedrijven een marketingstrategie. Daarbij zet slechts 20,4 procent online én offline kanalen in om nieuwe klanten te werven. Tot slot brengt 28 procent van de mkb’ers nooit nieuwe producten of diensten op de markt, terwijl ze wel aangeven innovatie belangrijk te vinden. Bron: Sprout

Delen

Journalist

Wendy de Liefde

Related articles