Weekly News

Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven en Global Expert ITS bij TomTom. ZAKELIJKE MOBILITEIT

De auto als communicatiemiddel

Dat met de door auto’s verzamelde ‘big data’ files kunnen worden voorzien, is bekend. Maar de automobilist staat nog veel meer te wachten. “In de file staan, is steeds meer een kwestie van ‘eigen schuld, dikke bult’.”

‘De vraag is terecht of alle bedrijven netjes omgaan met de data’

Regent het, ligt ergens een olievlek, is er een gat in de weg? Er volgt onderlinge communicatie. Is er een lagertje kapot? De garage krijgt daar meteen een melding van. Hartstikke handig. Carlo van de Weijer voorspelt dat eind volgend jaar geen nieuwe auto meer wordt verkocht zonder simkaart. “Mijn auto communiceert door vier simkaarten onder meer met de fabrikant en de verzekering,” zegt de directeur Smart Mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven en Global Expert ITS bij TomTom. “En dan zijn de TomTom en mijn smartphone eigenlijk nog de vijfde en zesde connectie.”

 

De auto communiceert met andere voertuigen en dat levert real time verkeersinformatie op. De automobilist kan zo zelf een andere route kiezen om files te omzeilen. Maar dat niet alleen: ook zaken als rijgedrag, routes en bestemmingen leveren ‘big data’ op. Auto’s slaan die data op en communiceren die vervolgens.

 

Maar hoe zit het met onze privacy? “De vraag is terecht of alle bedrijven netjes omgaan met de data”, stelt Van de Weijer. Het College Bescherming Persoonsgegevens concludeerde bijvoorbeeld enkele jaren geleden dat TomTom onvoldoende specifiek was over de toestemmingsvraag voor het gebruik van locatiegegevens en bijbehorende informatie. De producent van navigatieapparatuur voerde direct verbeteringen door, maar de vraag is of dat voor alle aan de auto verbonden bedrijven en overheden geldt. De ANWB onderzocht vorig jaar dat privacygevoelige gegevens als routes, bestemmingen en rijgedrag deels worden doorgestuurd naar de fabrikanten en dat eigenlijk niemand, behalve de auto-industrie, weet om welke data het precies gaat.

 

Nu geeft de automobilist bij de voorwaarden een simpel ‘oké’, vergelijkbaar met het akkoord bij cookies op internet. Van de Weijer: “Dat zal veranderen als die verwachte anonimiteit bloot komt te liggen. Als blijkt dat iemand wekelijks langs Huize Sophietje rijdt. Daartegen moet je de mensen beschermen. Met data kan je veel weten.” Toch zegt hij: “Op dit moment wordt de soep niet zo heet gegeten.”

 

Een schandaal als de hack bij vreemdgangerswebsite Ashley Madison is de auto-industrie nog niet overkomen. Vorig jaar werd die site gekraakt en kwamen van 37 miljoen mensen de persoonlijke gegevens op straat te liggen. Om dat te voorkomen, de consument heeft immers het recht aan te geven wat met zijn data moet gebeuren, zullen ook in de auto-industrie de gebruikersvoorwaarden in de toekomst duidelijker zichtbaar worden, verwacht Van de Weijer. “Dat daar iets staat te gebeuren, is evident.”

 

Ondertussen ontwikkelt de auto zich steeds verder tot een rijdende producent van busladingen aan handige informatie. In de file staan is met de ‘in car-technieken’ steeds meer een kwestie van ‘eigen schuld, dikke bult’, volgens Van de Weijer. Bovendien zorgt dit ‘dynamisch verkeersmanagement’ voor veel minder kosten. Lussen in de weg om snelheid te meten en een aantal wegkanttechnologieën bijvoorbeeld zullen overbodig worden.

 

Van de Weijer verwacht ook veel van het gebruik van in de auto aanwezige camera’s. Die zullen in en aan de buitenkant van de auto om zich heen kijken en de automobilist waarschuwen bij naderend gevaar. Is iemand aan het spelen met de smartphone en rijdt het voertuig ondertussen over een doorgetrokken lijn zonder dat met de richtingaanwijzer te hebben aangegeven, dan zal de auto dankzij de camera’s waarschuwen of ingrijpen. “En ook over het gebruik van de data die daarna vrijkomt, zijn dealers, fabrikanten, importeurs en verzekeraars in gesprek.”

Delen

Journalist

Wesley Meijer

Related articles