Weekly News

Pieter Vermeer en Maarten van Biezen ZAKELIJKE MOBILITEIT

De grootste trends binnen de zakelijke mobiliteit

De toekomst is aan elektrisch rijden, zoveel is zeker. Tesla heeft de markt opengebroken en ook concurrenten als Renault, Nissan en BMW zijn erin gedoken. En dan zijn er nog de vele start-ups die aan elektrische auto’s werken; alleen Eindhoven kent er met Lightyear en Amber al twee.

De toekomst is aan elektrisch rijden, zoveel is zeker. Tesla heeft de markt opengebroken en ook concurrenten als Renault, Nissan en BMW zijn erin gedoken. En dan zijn er nog de vele start-ups die aan elektrische auto’s werken; alleen Eindhoven kent er met Lightyear en Amber al twee.


Dat is echter slechts één kant van het verhaal. Het is namelijk de vraag of u over 20 jaar nog wel een auto koopt. Want waarom een auto bezitten als het mogelijk is om een auto te leasen? Of misschien is autodelen nog voordeliger. En waarom een auto, als het verkeer in de stad toch vaststaat?


“Elektrische auto’s zullen een belangrijk deel van het wagenpark bepalen”, zegt Benno Hüsken, directeur van AutomotiveNL, de organisatie voor de autoindustrie. “Maar ik denk niet dat we die auto bezitten, ik denk dat we die zullen leasen. Al over drie jaar kun je voor 130 euro per maand een elektrische auto leasen. Dan rij je heel goedkoop en je legt alle problemen bij een ander neer.”


Iets verder kijkend, ziet hij nog meer ontwrichtende ontwikkelingen. “Voor jongeren staat een auto al niet meer op nummer 1, ze hebben vaak zelfs geen rijbewijs meer”, zegt Hüsken. Hij vervolgt: “Je ziet nu al allerlei koppelingen om je zo snel en groen mogelijk naar een andere plek te brengen op het moment dat het jou uitkomt.” Amber is daar een voorbeeld van. De Brabantse start-up werkt aan een auto die on demand bij je komt voorrijden – volautomatisch uiteraard.


Tot die tijd is een deelauto een mooie tussenstap, nu elektrische auto’s voor de meeste particulieren nog te duur in aanschaf zijn. “Met We Drive Solar rijden inwoners van Utrecht met een elektrische auto op zonnestroom die is opgewekt in hun wijk”, zegt Maarten van Biezen, bestuurslid van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). “Ze delen de kosten en maken gebruik van zonnepanelen die in de buurt op de daken liggen. Al tientallen mensen doen dat.”


Ook zijn er elektrische rijders, zoals Van Biezen zelf, die hun elektrische auto delen via deelplatformen als Snappcar of Mywheels. “Niet alleen uit kostenoverweging”, verzekert hij. “Mensen die elektrisch rijden, zijn toch vaak een soort ambassadeurs en willen daarom hun auto delen.”


Voor Pieter Vermeer is zelfs dat niet het eindpunt. “Met de toenemende drukte van de binnensteden moeten we naar een slimmere manier van mobiliteit. 90 procent van de tijd staat de auto stil, laten we die dus uit de stad weren. Vandaar dat er verschillende alternatieven op de markt komen.” 


Mede door Vermeer zelf. Hij importeert sinds 2013 de zeer kleine Birò, een ‘auto’ voor twee personen die maximaal 45 km per uur rijdt en waarvan er drie op een parkeerplaats passen. Al enkele honderden rijden er in Nederland rond, met name in Amsterdam. 


Hij verwacht dat kleine auto’s als de Birò deel gaan uitmaken van de mix aan vervoersmiddelen. “Alles zal elektrisch worden, zeker in de binnenstad. Mobiliteit zal een combinatie van middelen worden.”


Autodelen, leasen, on demand; het palet aan mogelijkheden wordt steeds breder. Van Biezen: “Mensen zullen geen auto meer bezitten, maar de beschikking hebben tot een heel wagenpark, of dat nu een elektrische sportauto, convertible of bestelbusje is. Als elke mobiliteitswens maar op elk moment te beantwoorden is.”

Delen

Journalist

Mark van der Heijden

Related articles