Weekly News

De laatste trends op het gebied van travelmanagement

Cees Klinkenberg Uniglobe Travel Holland

Business or pleasure?

“Er komt steeds meer aandacht voor het welzijn van de zakenreiziger. Werd er voorheen zo efficiënt mogelijk gereisd, nu mag hardop worden uitgesproken dat er ook tijd voor ontspanning nodig is. Een dag rust om te wennen aan een tijdsverschil en extra tijd voor een sociale activiteit met de zakenrelatie zal het totale rendement van de zakenreis ten goede komen."

Hoe kan een bedrijf kosten besparen?

“Kostenbesparing bereik je niet per se door online prijzen met elkaar te vergelijken. Bovendien wijzigen ticketprijzen constant. Veel winst is te behalen in het analyseren van het reisbeleid en reisdoel van een bedrijf. Komt het vaak voor dat een afspraak wordt verschoven? Dan loont het om een flexibel ticket te boeken. Door goed te luisteren kun je de beste reisverbindingen én besparingen realiseren.”

Hoe zorg je voor een goed risicomanagement?

“Los van calamiteiten, zie ik dat zakelijke reizigers dankzij hun lokale contacten doorgaans goed geïnformeerd zijn over lokale risico’s en situaties. De huidige onrust rond terreur heeft beperkt invloed op het reisgedrag. Als zakenreisbureau ben je extra relevant in het geval van calamiteiten. Bij een natuurramp of aanslag is het noodzakelijk dat wij weten waar onze klanten zijn, zodat wij hen en het thuisfront van actuele informatie kunnen voorzien.”


Ans Oosterman, Global Travel Manager Nutreco Winnaar 'Corporate Travel Professional of the Year 2016’

Business or pleasure?

“Wie op zakenreis gaat, heeft uiteindelijk één doel: zaken doen. Het reizen is dus geen doel op zich, maar een middel om het doel te bereiken. Jongere zakenreizigers willen, met goedkeuring van hun manager, nog wel eens een dag in het weekend aan hun reis plakken om iets van de omgeving te zien, maar dat is eerder uitzondering dan regel.”

Hoe kan een bedrijf kosten besparen?

“In principe gaat de zakenreiziger voor een zo efficiënt en effectief mogelijke reis, maar je moet ook naar het totaalplaatje kijken: gaat iemand op een korte intercontinentale reis voor een miljoenendeal, dan moet je jezelf ook niet in de voet schieten door voor een budgetreis met overstappen te kiezen. Kosten en baten worden op elkaar afgestemd.”

Hoe zorg je voor een goed risicomanagement?

“Duty of care staat hoog op de agenda. Er kunnen helaas altijd onverwachte ontwikkelingen zijn, de wereld is verre van veilig. Wij werken daarom samen met International SOS, volgen hun reisadviezen en bieden reizigers de mogelijkheid om 24/7 contact met hen op te nemen. Over het algemeen merken we dat de zakelijke reiziger beter voorbereid op reis gaat. Veiligheid van mensen staat op één. Zij zijn immers ons belangrijkste kapitaal.”


Auke van den Bos Algemeen directeur, HRG Netherlands

Business or pleasure?

"Normaliter zijn de frequente reizigers gebonden aan een strak zakelijk schema. Bovendien is een zakelijke reis vaak tijd- en energierovend, waardoor de focus toch vaak ligt op zakelijke afspraken. Incidenteel kan er natuurlijk ook worden ingespeeld op de behoefte om zakelijke en vrije tijd te combineren, maar grosso modo zien we dat de meeste zakelijke reizen, ook met het oog op het totale kostenplaatje, zich toch beperken tot zakelijke activiteiten."

Hoe kan een bedrijf kosten besparen?

"Vaak worden de in getallen uitgedrukte kosten als primaire kosten gezien, maar worden de secundaire kosten, zoals salariskosten en tijd per werknemer niet in de kostencalculatie meegenomen. Door een duidelijk overzicht te creëren van de primaire en “verborgen” kosten, kan je de relevante omvang van het kostenplaatje in kaart brengen."

Hoe zorg je voor een goed risicomanagement?

"Jammer genoeg kan je calamiteiten nooit uitsluiten, maar door middel van een goede data-analyse kan je preventief de juiste middelen inzetten om risico’s te beperken. Van belang is om gebruik te maken van betrouwbare luchtvaartmaatschappijen, taxibedrijven en andere dienstverlenende bedrijven om bedreigende situaties te voorkomen. Op de tweede plaats moet er adequaat kunnen worden gehandeld door travel managers op locatie. Dit kan je doen door travel management company programmatuur, zoals een app, waarbij de travel manager kan zien waar reizende medewerkers zich bevinden en maatregelen kan nemen als er bedreigende situaties ontstaan."

Delen

Journalist

Related articles