Weekly News

Steven van Eijck en Renate Hemerik ZAKELIJKE MOBILITEIT

Elektrisch rijden bevorderen

Wil je elektrisch rijden bevorderen, dan moet je het consumentengedrag beïnvloeden. Dat stelt althans Steven van Eijck, voorzitter van mobiliteitsbranche-vereniging RAI. “We gaan van bezit naar gebruik.”

'Elektrische auto’s zijn zuiniger, schoner en stiller. De overgang naar elektrisch rijden wordt voor ondernemers steeds aantrekkelijker.'

Even terug naar het jaar 2013. Voor het eerst werd het voor de Nederlander met een niet al te grote portemonnee echt mogelijk om elektrisch te rijden. Niet alleen omdat er relatief goedkope wagens geïntroduceerd werden, maar vooral dankzij de extreem geringe bijtelling, die in sommige gevallen zelfs 0 procent bedroeg. Ook als een auto niet volledig op elektriciteit zijn ritjes deed. Zocht jij een auto uit, dan was de kans dus groot dat je op zoek ging naar zo’n ‘plug-in hybrid’.


Gevolg: een enorme run op de Mitsubishi Outlanders en Volvo V60’s van deze wereld. Alleen reden deze auto’s niet of nauwelijks op elektriciteit, door de relatief kleine accu’s en onvoldoende laadinfrastructuur. Hierdoor werd – en wordt overigens nog steeds – maar een derde van alle ‘PHEV-kilometers’ elektrisch afgelegd. De rest van de kilometers ging op benzine of diesel, maar de automobilist profiteerde wel van het maximale belastingvoordeel. “Daar is toen echt niet goed over nagedacht”, stelt Van Eijck. “De subsidie zat volledig op de bijtelling, maar dat stond los van de vraag of je daadwerkelijk elektrisch reed of niet. Als je dan een tankpas van je baas krijgt, dan ga je natuurlijk gewoon tanken.”


En dus waren de goede bedoelingen van de overheid om ons milieu een handje te helpen vooral goede bedoelingen, maar qua effectiviteit zo goed als nul. Het waren louter financiële motieven die tot de aanschaf van zo’n auto hadden geleid, de leefomgeving was van ondergeschikt belang. “Het ministerie van Financiën heeft daar een aantal jaar geleden een fout gemaakt. Terwijl elektrisch rijden en zaken als verantwoord en duurzaam ondernemen zoveel mogelijk geholpen dienen te worden. Dat doe je alleen op een andere manier.”


De RAI Vereniging-topman denkt dat een mobiliteitsbudget weleens de volgende stap kan zijn. “Laat werknemers zelf bepalen hoe ze hun woon-werkverkeer inrichten. Dat ze een auto combineren met een NS Businesscard of vaker de fiets pakken. Dat soort dingen moeten gestimuleerd worden. Waarom moet je per se alleen met de leaseauto naar het werk? Gebruik van vervoersmiddelen moet veel slimmer en aansluiten bij de behoefte van de reiziger op een bepaald moment.”


Volgens Renate Hemerik, directeur van VNA, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, klopt het verhaal van Van Eijck wel, maar klinkt dat nog ‘erg opportunistisch’. “We moeten mobiliteit ‘ontschotten’. Dat wil zeggen: het moet mogelijk zijn om verschillende mobiliteitsvormen te kunnen combineren en naadloos op elkaar te laten aansluiten. Een gebruiker moet die mobiliteit tot zijn beschikking hebben, die bij het moment van reizen past. Dat verlangt geïntegreerde mobiliteit, een betere infrastructuur en goede reizigersinformatie. 


Is er toch een auto nodig, dan moeten grote bedrijven en leasemaatschappijen duurzaamheid stimuleren door over te stappen op emissieloze voertuigen, stelt Van Eijck. “Of de wagen nu op waterstof of oplaadbare batterij rijdt, dat maakt niet uit. Het gaat niet om de techniek. Elektrische auto’s zijn zuiniger, schoner en stiller. De overgang naar elektrisch rijden wordt voor ondernemers steeds aantrekkelijker. Niet voor niets stappen grote bedrijven integraal over op elektrisch”, zegt hij. 


“VNA ziet op dat vlak een sterke ontwikkeling”, voegt Hemerik daaraan toe. “Wij proberen goede regelingen te treffen met de verschillende ministeries om werkgevers volledig elektrisch te laten rijden.” 


“Elektrische auto’s zijn nu nog duur in de aanschaf, maar op de brandstof ga je enorm besparen”, vervolgt ze. “Da’s gemiddeld genomen 23% van de totale kosten. Bovendien vallen onderhoudskosten enorm mee. Ze kunnen rustig 60.000 kilometer rijden zonder onderhoudsbeurt.” 


De volledig elektrisch aangedreven auto lijkt dan ook bezig aan een stevige opmars. Niet alleen voor consumenten, maar ook onder zakelijke leaserijders. In 2016 had nog slechts 7% van de zakelijke rijders belangstelling voor elektrisch rijden. Dit jaar is dat aantal al gestegen naar 13%, zo blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017.


Verder is de lease-branche verantwoordelijk voor 45% van alle nieuw verkochte auto’s in Nederland. Daarbij is een opmerkelijke stijging voor private lease te vinden. Naar schatting 1 op de 10 leaseauto’s is een private leasewagen. “Niet zo heel gek”, meent van Eijck. “Het biedt zekerheid voor de consument. Je hebt geen onverwachte kosten meer en dat is op termijn voor elektrisch rijden helemaal handig. Hoe werkt de batterij? Gaat hij lang genoeg mee? Dat zijn voor privégebruikers belangrijke zaken waar ze bij private leasing helemaal geen omkijken meer naar hebben: de auto wordt immers direct gemaakt wanneer hij kapot is. Tegelijkertijd worden leasecontracten voor particulieren steeds flexibeler en daardoor aantrekkelijker. En dat is de trend: van bezit naar gebruik.”


Feit

Milieubewustzijn komt steeds hoger op de agenda te staan: uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017 blijkt dat bij 70% van de onderzochte bedrijven de keuze voor een volledig elektrische auto in de autoregeling is toegestaan.

Delen

Journalist

Ger de Gram

Related articles