Weekly News

Wijnand Jongen: “We verwachten voor dit jaar twintig procent online verkopen.” DIGITALISERING

Makkelijker online winkelen met FinTech

Webshops hebben te maken met internationale betalingen, willen snel en makkelijk kunnen verzenden en betalingen kunnen ontvangen. Dat vraagt om flexibele en veilige betaalmogelijkheden. Door gebruik te maken van geavanceerde technologieën bieden financieel technische (FinTech) bedrijven snelle, efficiënte en gebruikersvriendelijke financiële oplossingen.

 “We verwachten voor dit jaar twintig procent online verkopen.”

Nederlanders kopen steeds vaker online goederen en diensten. Zo kocht in 2015 71 procent van de Nederlanders online. Vorig jaar nam e-commerce 14 procent van alle Nederlandse retailverkopen voor zijn rekening. ‘‘We verwachten voor dit jaar twintig procent online verkopen. Met name de groep senioren winkelt steeds meer online. Een andere ontwikkeling is de stijging van de gemiddelde aankoop.” Aan het woord is Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van (web)winkels in Nederland. 


Waar eerder banken en creditcardmaatschappijen actief waren op de betalingsmarkt in de e-commerce, zijn het volgens Jongen nu ook FinTechs. “Webshops willen snel en makkelijk kunnen verzenden, betalingen kunnen ontvangen en retouren regelen. De wensen en eisen van de klant komen steeds centraler te staan. Snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen is essentieel. FinTech bedrijven ontwikkelen producten en diensten die inspelen op deze vragen, zoals apps voor de klanten.”


Don Ginsel, oprichter van Holland FinTech, vermoedt dat er in ons land zo’n 400 FinTech partijen actief zijn. ‘‘Niet alleen het afhandelen van de betaling is relevant, maar ook dat er zoveel mogelijk betalingen plaatsvinden. Zo biedt de payment service provider - PSP – meerdere betaaloplossingen voor de webshop. Hiermee win je het vertrouwen van de klant.” Ginsel noemt ook het faciliteren van effectief credit management. Hiermee krijgt de webshopeigenaar inzicht in het betalingsgedrag van klanten. Andere mogelijkheden zijn dat klanten achteraf of gespreid betalen, makkelijker kunnen inloggen of dat ze voorzien kunnen worden van extra informatie. “De FinTech partijen schuiven op naar data gedreven service, die zowel de online winkeliers als de consumenten van dienst is.” 


Niet de technologie vormt een risico voor de security, maar het gedrag van mensen, laat Ginsel verder weten. “Een medewerker die een wachtwoord op zijn bureau heeft geplakt, of een niet-afgesloten pc. Personeel moet hiervan bewust worden gemaakt.”


En de e-commerce beperkt zich niet tot ons land. Zelfstandig consultant Ed Hensen richt zich op het adviseren in cross-border e-commerce voor webwinkels die vanuit het buitenland op de Nederlandse markt actief willen zijn. De eigenaar van E-Commerce in Holland wijst op de sterke wereldwijde groei van cross-border sales in e-commerce, en ook die in Europa. Hij vermoedt dat de groei van de cross-border e-commerce dubbel zo groot wordt, als die van de lokale. “Consumenten vinden steeds makkelijker de weg naar buitenlandse webshops. Bij het betalen van cross-border aankopen zijn vertrouwen, zekerheid en veiligheid nog belangrijker dan bij lokale online aankopen. Consumenten verwachten ook hierbij gebruik te kunnen maken van hun vertrouwde betaalmethoden.” 


Steeds meer buitenlandse FinTech partijen zijn actief op de Nederlandse markt met verschillende betaalproducten. “Voor acceptatie daarvan bij consumenten, is het cruciaal dat deze producten simpel, logisch, betrouwbaar en veilig zijn”, zegt Hensen. Een Nederlandse consument wil nog graag betalen met Ideal; bijna zestig procent van alle online betalingen vindt op die manier plaats. “Ieder land kent z’n eigen voorkeuren. In Duitsland is achteraf betalen meer ingeburgerd. Ik verwacht dat het hier ook meer die richting op gaat.” 


De EU zet in op één digitale markt, waarbij wet- en regelgeving gelijk worden getrokken. Banken zijn onder Europese regelgeving PSD2 over enkele jaren verplicht betaalgegevens van hun klanten te leveren aan derden als die daarom vragen. De klant moet hier wel toestemming voor geven. “Partijen kunnen dan berichten naar je mailen met interessante aanbiedingen”, zegt Hensen. “De EU-maatregelen zullen het zowel voor webwinkels als consumenten gemakkelijker maken om internationaal zaken te doen. Dit zal de groei van cross-border e-commerce verder versterken.” 

Delen

Journalist

Mark van Seggelen

Related articles