Weekly News

Het belang van digitalisering

Ernst Groenteman, partner Entrepreneur Of The Year bij EY

Waarom is het belangrijk om te digitaliseren?

Het klantgedrag is veranderd, dat is de belangrijkste reden om te digitaliseren. Digitalisering van de voorkant is sowieso essentieel, maar in veel gevallen moet ook het product of het businessmodel op de schop en de achterkant van het bedrijf moet erop ingericht zijn.


Wat is de impact van digitalisering voor ondernemingen?

Het gaat vaak om enorme veranderingen. Je hebt simpelweg andere mensen nodig als je je bedrijf digitaliseert. Dertig tot vijftig procent kan gewoon niet mee. Je hebt IT-gedreven, slimme mensen nodig. Mensen die niet bang zijn voor verandering, maar die ook vrijheid willen. Grote bedrijven hebben het ‘t moeilijkst.


Waarom juist nu digitaliseren?

Als je nu niet digitaliseert, ben je out-of-business. Drie jaar geleden stond het nog nauwelijks op de agenda van de directies; nu staat het overal in de top drie van belangrijkste thema’s. Terecht, al is het wat laat. Iedereen vraagt zich af: wat betekent digitaliseren nu voor ons? Voor sommigen is die vraag defensief, anderen zien vooral kansen.


Is het nog mogelijk om te innoveren zonder digitalisering?

Het kan natuurlijk wel. Met een nieuw, goed product kun je bijvoorbeeld nog steeds een markt aanboren. Maar vaak gaat het wel samen met digitalisering. En met het verzamelen van klantdata.



René de Jong & Marieke Kessels, Commerciële Directie Infoland

Waarom is het belangrijk om te digitaliseren?

Door slimme softwaretoepassingen kunnen organisaties en medewerkers meer waarde toevoegen voor klanten én de verspilling verminderen. Wanneer de juiste informatie je digitaal bereikt, kun je slimmer werken. Wij geloven dat iedere organisatie op die manier kan excelleren.


Wat is de impact van digitalisering voor ondernemingen?

Digitalisering heeft op verschillende manieren een impact op organisaties. Denk aan Smart Analytics; door via technologie een digitale thermometer in je organisatie en de klantreis te steken kun je sneller inspelen op behoeften van de klant. Het kan betekenen dat je jezelf als organisatie opnieuw moet uitvinden en je businessmodel moet kantelen. Een partij als Philips is daar goed in geslaagd.


Waarom juist nu digitaliseren?

Het is belangrijker dan ooit om in deze veranderende wereld bij te blijven om je concurrentiepositie te behouden dan wel verstevigen. Als organisatie moet je zowel wendbaar als weerbaar zijn. Iedereen moet tegenwoordig alles weten. Alles is complexer geworden, of je nou in de fabriek, in de zorg of op kantoor werkt. Een digitale organisatie is essentieel om hiermee om te gaan.


Is het nog mogelijk om te innoveren zonder digitalisering?

Absoluut, honderd procent! Innovatie gaat vaak om dingen anders doen. Agile werken bijvoorbeeld of slimmer met de klant samenwerken. Wij vinden ‘gezonde onrust’ belangrijk om verder te komen. Geen genoegen nemen met ‘goed’, maar voortdurend nadenken over hoe het slimmer kan.


Adjan Kodde, founder van Mirabeau

Waarom is het belangrijk om te digitaliseren?

Na de opkomst van mobiel zijn mensen nagenoeg 24 uur per dag verbonden met internet. Dit heeft veel impact gehad op de manier waarop ze interacteren met bedrijven. Het is van belang dat bedrijven inspelen op dit veranderde klantgedrag. Bovendien zijn veel producten en diensten commodities geworden en zijn excellente digitale services steeds vaker de onderscheidende factor.


Wat is de impact van digitalisering voor ondernemingen?

Geen enkele Raad van Bestuur maakt zich niet meer druk om Digital. Het raakt alle facetten van een bedrijf, van merkpositionering tot product of dienstpropositie. High mature bedrijven zijn bezig om de interactie tussen klanten en medewerkers naadloos te maken. De merken van de toekomst zijn intelligent en persoonlijk.


Waarom juist nu digitaliseren?

We zitten al in de derde ‘wave’ van internet, die van Big Data, AI en algoritmen (na de opkomst van het ‘www’ in ’95 en die van mobile in ’07, red.). En deze golf gaat alles omvergooien. Het is natuurlijk nooit te laat, maar zij die al digitaal getransformeerd zijn hebben trouwens wel een voorsprong. Zij weten wat het is om te veranderen.


Is het nog mogelijk om te innoveren zonder digitalisering?

Ja! Sterker, dat moet nog veel meer gedaan worden. Wij hebben bijvoorbeeld behoorlijk veel mensen in huis die industrieel design hebben gestudeerd en dus niet per se een digitale achtergrond hebben, dat is van belang omdat we digitaal en analoog steeds meer integreren. Met ‘design thinking’ valt nog veel winst te behalen.


Frank de Jong, Senior Digital Business Consultant, Orange Business Services

Waarom is het van belang om te digitaliseren?

Je moet het vooral niet doen omdat het moet. Het is van belang om na te denken over welke waarde je eruit gaat halen voor specifieke processen of producten.


Wat is de impact van digitalisering op ondernemingen?

In tijd en geld gemeten is deze groot. Maar daar staan ook klinkende cases tegenover, zoals kostenbesparingen van meer dan dertig procent en nieuwe digitale producten met een groot marktpotentieel.


Waarom juist nu digitaliseren?

Botweg alles digitaliseren en bergen data verzamelen zonder duidelijk doel gebeurt steeds minder. Bedrijven hebben geleerd van hun fouten in het verleden en behalen juist nu successen door het op een andere manier te organiseren.


Is het nog mogelijk om te innoveren zonder digitalisering?

Als je de lokale bakker bent, vast wel. Tegelijkertijd is de verwachting van de consument steeds hoger geworden. Personalisering en ‘instant gratification’ worden belangrijker. We willen niet meer allemaal diezelfde zwarte T-Ford kopen, maar een customized model en ook nog eens gisteren geleverd. Om aan die verwachtingen te voldoen moet je eigenlijk wel gaan digitaliseren.


Delen

Journalist

Dennis Mensink

Related articles