Weekly News

Het belang van sociaal incasseren

Floris Simons

Eigenaar van incassobureau Mens Incasso

Waarom komen incassobureaus vaak negatief in het nieuws? 

“Door hun manier van benaderen. Mensen die een factuur niet betalen, doen dat niet omdat ze niet willen, maar omdat ze niet kunnen. Toch is de standaardzin in een aanmaning: ‘Betaal binnen vijf dagen, want anders…’ De natuurlijke reactie is daarvan weg te lopen, waardoor de ellende alleen maar groter wordt. Ik heb zeven jaar geleden mijn restaurant moeten sluiten. De wrok van hoe incassobureaus me toen behandelden, heeft ertoe geleid dat ik Mens Incasso heb opgericht.”


Welke invloed heeft digitalisering op de incassobranche?

“Het zorgt ervoor dat het contact nog onpersoonlijker wordt en de afstand tussen incassobureau en de persoon nog groter. Bovendien wordt dit op een slinkse manier verkocht: ‘uw dossier wordt direct in behandeling genomen.’ Maar het echte probleem, de reden waarom de klant niet betaalde, wordt daarmee niet opgelost.”


Hoe denkt u over sociaal maatschappelijk incasseren? 

“Sociaal maatschappelijk incasseren helpt mensen overeind. De hoop is dat ze ervan leren zodat ze een volgende betalingsachterstand kunnen voorkomen. Kijk dus naar wat de oorzaak van de achterstand is, en welke manier van betalen daarbij past. Werk samen met schuldhulpverlening om ze verder te helpen. De wanbetaler moet gezien worden als een patiënt die geholpen moet worden.”



Jaime Jorba Bos

Directeur incassobureau Fair Incasso

Waarom komen incassobureaus vaak negatief in het nieuws?

“Incassobureaus en deurwaarders komen regelmatig negatief in het nieuws om verschillende redenen. Ze hebben geen positief imago omdat ze meestal geld komen halen bij een kwetsbare groep mensen die weinig tot niets hebben. Hun werkwijze is vaak onvriendelijk tot agressief en niet oplossingsgericht. Bovendien hebben sommige incassobureaus en deurwaarders jarenlang wet- en regelgeving overtreden door te veel kosten door te belasten.”


Wat voor invloed heeft digitalisering op de incassobranche?

“De digitalisering maakt het mogelijk om mensen met een betaalachterstand sneller, efficiënter en voordeliger te bereiken. Veel, vooral grote organisaties, zijn hierin echter doorgeslagen. De vele e-mails, sms’jes en telefonische berichten van de schuldeisers worden dan een stressfactor en worden vaak niet meer gelezen of geopend. De schuldenaar weet al wat de vraag is en weet dat er toch geen geld is, dus wat is het nut om jezelf te confronteren met een dergelijk vervelend bericht. Persoonlijk contact is in dat soort situaties uitermate essentieel!”


Hoe denkt u over sociaal maatschappelijk incasseren?

“Het is gek dat een dergelijke term nodig is, omdat het direct impliceert dat het ook asociaal gebeurt. Helaas is dit waar. De sector heeft wat mij betreft de kans om zelf te veranderen laten liggen. Nu de publieke opinie en de politiek zich tegen hen keert, de schulden bij honderdduizenden gezinnen bijna onoplosbaar zijn en opdrachtgevers een meer sociaal verantwoorde oplossing vragen, willen ze veranderen.”



Erwin de Boer

CCO Vesting Finance Incasso

Waarom komen incassobureaus vaak negatief in het nieuws?

“Incasso is nog steeds een vrij beroep. Daardoor zijn er helaas uitwassen; incassobedrijven die op een verkeerde manier incasso doen. Zij vervuilen de markt voor andere bedrijven. En omdat het altijd over schrijnende gevallen gaat, valt dat negatief op in het nieuws. Het negatieve sentiment is niet terecht. Ongeveer dertig incassobureaus zijn aangesloten bij branchevereniging NVI. Zij verwerken 80 procent van alle incassodossiers. Deze bedrijven proberen door regelingen de deurwaarderij of een gerechtelijke procedure te voorkomen. In bijna 90 procent van de gevallen lukt dat.”


Wat voor invloed heeft digitalisering op de incassobranche?

“Het heeft een groot efficiencyvoordeel, waardoor er meer tijd is om een debiteur goed te adviseren. Digitalisering maakt het ook mogelijk op laagdrempelige wijze met de debiteur te communiceren, bijvoorbeeld via een online portal, waardoor het initiatief bij de debiteur komt te liggen. Hij kan daar direct zien wat hij nog moet betalen, welke kosten nog daarbij zitten en hij kan zelf online aangeven hoeveel hij in een week kan aflossen.”


Hoe denkt u over sociaal maatschappelijk incasseren?

“Wij proberen de inzet van een deurwaarder of de gang naar de rechter niet te hoeven maken, bijvoorbeeld door middel van de inzet van budgetcoaches, persoonlijk contact en heldere brieven en e-mails. Dit alles met als doel om een structurele oplossing voor de debiteur te vinden. Hoge rentes, hoge kosten, debiteuren jarenlang laten aflossen – dat is niet meer van deze tijd.”



Connie Maathuis

Directeur Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso- ondernemingen (NVI) 

Waarom komen incassobureaus vaak negatief in het nieuws?

“Geconfronteerd worden met de inning van schulden is niet prettig. Voeg daarbij dat er geen incassowetgeving is en je hebt alle ruimte voor incassobureaus die tegen de lijntjes aan zitten of er zelfs overheen gaan. De NVI kan hier niet tegen optreden, maar wordt wel geconfronteerd met de negatieve beeldvorming. Hopelijk komt er verandering in nu de regering tot een Incassoregister wil komen. Daarmee erkent Den Haag eindelijk de noodzaak van goede regels en wetgeving, waar wij al jaren voor pleiten.”


Wat voor invloed heeft digitalisering op de incassobranche?

“Digitalisering heeft in het voorbije decennium een belangrijke plaats bij onze organisaties ingenomen. Dat is nodig, omdat hierdoor meer aandacht kan worden geven aan het in contact komen met schuldenaren. Op die manier kunnen eventuele problemen gezamenlijk worden opgespoord en is het mogelijk om tot goede oplossingen te komen.”


Hoe denkt u over het sociaal maatschappelijk incasseren?

“Wij hebben verantwoord incasseren al jaren in een hoog vaandel staan. Al sinds 2004 hebben we een gedragscode, omdat verantwoord incasseren dé manier is om tot oplossingen te komen in het minnelijk traject, dus zonder naar de rechter te stappen. Daarmee voorkomen we onnodige kosten voor zowel schuldenaar als schuldeiser. Cijferonderzoek bij onze eigen leden toont aan dat er voor 9 van de 10 dossiers gewoon een oplossing te vinden is.”

Delen

Journalist

Mark van der Heijden

Related articles