Weekly News

Hoe kunnen we Nederland duurzamer en bereikbaarder maken?

Het mobiliteitsbudget heeft gezorgd voor flexibilisering en verduurzaming van de zakelijke mobiliteit.


'Ik verwacht dat het te vormen kabinet serieus gaat luisteren naar de wensen vanuit de zakelijke markt en duurzaamheid meer gaat belonen.'

De noodzaak om te verduurzamen is nu urgenter dan ooit. Volgens Europese milieu-akkoorden moet in 2030 de CO2 uitstoot met 40% verminderd zijn ten opzichte van 1990. Tegelijkertijd groeien de transportmogelijkheden in de zakelijke mobiliteit en zorgt het mobiliteitsbudget voor flexibilisering en verduurzaming. Het mobiliteitsbudget geeft een alternatief voor de traditionele leaseconstructies, door in plaats van een vaste auto werknemers een vast budget te geven voor verplaatsingen. Dit zorgt ervoor dat werknemers zelf zeggenschap krijgen over de manier waarop ze zich zakelijk verplaatsen. “Vroeger kreeg circa tien procent van de werknemers een auto van de zaak, of dit nou noodzaak was of niet. Dat is, zeker sinds de crisis, niet meer van deze tijd”, zegt Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging voor Zakelijke Rijders (VZR).


De ontwikkeling die de belangenvereniging voor zakelijke mobiliteit zelf heeft doorgemaakt weerspiegelt bovenstaande ontwikkeling. Tot twee jaar geleden zette de VZR zich voornamelijk in voor zakelijke automobilisten; tegenwoordig is het een vereniging voor alle soorten zakelijke rijders. “Of dat nou in de traditionele leaseauto is, in de trein of op de OV-fiets”, aldus Van Delft. Hij ziet in het mobiliteitsbudget een belangrijke ‘trigger’ voor de verduurzaming van zakelijke mobiliteit, omdat medewerkers bewuster met hun transportwijze omgaan. Zo is het treingebruik gestegen onder deze groep en de traditionele tankpas is vaak ingeruild voor een mobiliteitspas waarmee niet alleen brandstof, maar ook trein en OV-fiets betaald worden. Daarmee is ook direct het probleem met de ‘last mile’ van treinstation naar kantoor of klant opgelost.  


Partijen zoals het carshare-platform Greenwheels en ook tal van nieuwere aanbieders vergroten de mogelijkheden van reizigers. Een werknemer kan bijvoorbeeld van Amsterdam naar Groningen reizen met de trein, in Groningen vijf klanten bezoeken via carshare en vervolgens weer milieubewust terugreizen naar Amsterdam met het openbaar vervoer. Ook het gebruik van carshare-platformen valt netjes in het mobiliteitsbudget, en zo wordt Nederland duurzamer én bereikbaarder. “Daarnaast neemt het aantal kilometers voor de zaak al af door de digitalisering van het zakenleven”, voegt Van Delft nog toe. “De hoeveelheid thuiswerkers zorgt voor een aanzienlijke CO2 besparing.”


De grootste vervuiler, het vliegtuig, zal minder vaak gebruikt worden in de toekomst. “Het vliegtuig is op z’n retour voor reizen op korte en middellange afstand. Ook hier is dat deels door de digitale revolutie, maar misschien nog wel meer door het gebruik van de internationale trein.”. Treinreizen naar Parijs, Brussel en Frankfurt zijn steeds gemakkelijker geworden, en hebben meerdere voordelen: het milieu wordt gespaard, de kosten liggen lager, en er kan gewoon gewerkt worden tijdens de reis. “In vergelijking met het vliegtuig is de trein een verademing. Je kan rustig met een kopje koffie doorwerken en je komt ontspannen aan op je bestemming.” 


Er is echter nog één grote horde te nemen voordat iedereen zo CO2-vriendelijk mogelijk reist. De overheid loopt mijlenver achter als het gaat om duurzame mobiliteitsontwikkelingen, zo ook wat betreft het gebruik van het mobiliteitsbudget. Fiscaal is reizen met de fiets en het OV nog steeds niet beduidend aantrekkelijker dan reizen met de auto. Dit zou wel moeten gaan gebeuren om het verschil te maken, vindt Van Delft: “Ik verwacht dan ook dat het nieuw te vormen kabinet serieus gaat luisteren naar de wensen vanuit de zakelijke markt en duurzaamheid meer gaat belonen.”

Feit

De VZR zet zich via het brede samenwerkingsverband ‘mobiliteitsalliantie’ in om de mobiliteit in Nederland slimmer, flexibeler groener en veiliger te maken. De mobiliteitsalliantie pleit onder meer voor de komst van een minister voor mobiliteit om dit in goede banen te leiden.

Delen

Journalist

Daan de Jong

Related articles