Weekly News

Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl MANAGEMENT

Hoe Thuisbezorgd.nl de concurrentie voorblijft

Thuisbezorgd.nl, ofwel, Takeaway.com, is nummer 1 in Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Polen. De 38-jarige internetondernemer Jitse Groen heeft het getij mee. Wat niet betekent dat alles hem komt aanwaaien. ‘De concurrentie voorblijven is keihard werken!’

Zaken doen in het buitenland kost meer en het levert minder op. Daarom zeg ik: niet doen.

Het idee achter Thuisbezorgd.nl begon in de vorige eeuw. Jitse Groen zat op een familiefeestje in de kop van Noord-Holland waar de honger kwam opzetten. Ze wilden Chinees bestellen, maar konden zo snel geen Chinees vinden. Op internet zou vast een website zijn waarop te vinden was welke restaurants in de buurt bestellingen leverden.

Internet stond nog in z’n kinderschoenen. Het was 1999; je moest eerst inbellen met een modem. Om er dan achter te komen dat zo’n website nog helemaal niet bestond. Diezelfde dag nog claimde Jitse Groen de domeinnaam www.thuisbezorgd.nl.

Nu runt Groen een bedrijf in tien landen met negen miljoen klanten, een omzet van 112 miljoen euro en bijna duizend werknemers. 

Wat een goed idee wel niet kan doen!
“Ja, daar wordt vaak heel gemakkelijk over gedacht. Een goed idee helpt natuurlijk wel, maar we hebben alleen in Nederland al twintig concurrenten gekend. De eerste zeven jaar stelden we nog niet veel voor, maar we bleven eraan werken. Hard werken. Ik maakte dagen van twaalf uur.”

Is het dus een kwestie van uithoudingsvermogen?
“Het is vooral een kwestie van focussen. We hadden één trucje en dat was het doorsturen van een bestelling. We zetten een restaurant op onze website en sturen de bestellingen door. Dat is altijd de focus gebleven. Ook en vooral in het begin toen dat nog bijna niks opleverde. Veel gemakkelijker zou het zijn om websites te bouwen als pizzapinokkio.nl. Dat zou zich meteen uitbetalen. Maar er zijn al heel veel websitebouwers. Andere concurrenten gingen wel schipperen, maar wij zijn altijd vast blijven houden aan ons uitgangspunt. Dat was onze kracht.”

Maar de kracht komt ook doordat je het getij mee hebt. De consument wordt gemakzuchtiger, internet wordt sneller, noem maar op…
“…consumenten worden welvarender, ze zijn meer bereid om via internet te bestellen en het aantal restaurants dat via internet wil aanbieden neemt toe. Ja, dat zijn allemaal tendensen in onze richting. Maar dat geldt net zo goed voor de concurrent. Wij moeten er dus op focussen die concurrentie voor te blijven.”

Het was jouw idee. Maar je praat over wij. Hoe verzamel je een enthousiast team met de juiste mensen om je heen?
“We werken veel met studenten. Die zijn flexibel. En vanaf het begin geven we ze veel verantwoordelijkheid. Als er een probleem ontstaat, laten we hen dat het liefst zelf oplossen. Zo werken we aan onze eigen aanwas. Veel mensen werken dan ook al heel lang bij ons.
Op een gegeven moment gaat het mis. Dan groei je ineens met 47% in het eerste kwartaal ten opzichte van het vorige. Zoals nu. Dan krijg je 47% meer bestellingen en heb je dus ook meer personeel nodig. Dus moeten we ineens personeel van buiten gaan inhuren. Dat was voor ons een hele omschakeling.”

Er zijn meerdere delivery services op de markt. Hoe blijft Thuisbezorgd.nl zich onderscheiden?
“99 procent van al onze omzet komt uit het doorsturen van bestellingen. Daar krijgen we dan commissie op, dat is ons verdienmodel. Het zelf afleveren van bestellingen maakt slechts 1 procent uit. En daar verdienen we niks mee. Je maakt ontzettend veel kosten en we brengen geen bezorgkosten in rekening. De bezorger moet betaald worden, de verzekering, de fiets… Wij betalen ons personeel netjes. Dat doet niet iedereen. En we hebben elektrische fietsen. Voor de werknemer die daar 6 uur per dag op moet zitten, maar ook voor de snelheid. Zo blijft de bestelling warm.
Op operationeel niveau zou dit winstgevend kunnen zijn, maar niet als je de marketingkosten meetelt. Die drukken zwaar op die ene procent.”

Afstoten zou ik zeggen.
“Het past nu eenmaal binnen ons totaalaanbod. En de consument wil toch graag bestellen bij restaurants zonder eigen bezorgservice. Als e-commercebedrijf moet je doen wat de klant vraagt.”

Je bedrijf is het land inmiddels ontgroeid. Als het gaat om ondernemen over de grens. Wat kun je andere ondernemers adviseren?
“Niet doen. Het is een beetje een Nederlands probleem om maar over de grens te willen ondernemen, gewoon omdat er veel buitenland is. Maar stel: je bent succesvol in Nederland, vraag je dan eerst af: ben ik echt succesvol? Kent iedereen ons? Want wat in Nederland werkt, hoeft dat in het buitenland niet per se te doen. Met marketing moet je weer helemaal vooraan beginnen. Niemand kent je. Je kunt wel borden ophangen, maar het wil niet zeggen dat dat werkt. Kortom: Zakendoen in het buitenland kost meer en het levert minder op. Daarom zeg ik: niet doen.
Als je het toch wilt doen, moet je bereid zijn en de middelen hebben om er veel tijd en geld in te investeren. In België ging het maar net, in Duitsland hebben we nog niet genoeg inkomsten om de uitgaven ter dekken. Je hebt het kunnen lezen in het FD: de 18,3 miljoen euro EBITDA-verlies die we afgelopen jaar leden, kwam grotendeels door de Duitse marketing. Maar die marketing hebben we nu eenmaal nodig om snel te groeien.
Duitsland telt vijf keer meer inwoners dan Nederland. Daar hoort ook een vijf keer zo groot marketingbudget bij. In Duitsland is nog geen cultuur van bestellen via internet. De meesten bestellen via de telefoon. De transitie liep heel lastig. We hebben nu een geholpen naamsbekendheid van 80 procent.”

Bij de beursgang in september 2016 sprak je de verwachting uit binnen twee tot drie jaar winstgevend te zijn in Duitsland. Maar hoe verdien je die enorme marketinginvesteringen in Duitsland ooit terug?
“We exploiteren veruit de grootste bestelsite voor eten van Duitsland, maar zijn nog relatief klein. Veel kleiner dan in Nederland. De kansen zijn dus enorm. Om de concurrentie voor te blijven moeten we met onze marketing maximaal inzetten. We zijn nu continu op tv. De marketing blijft in absolute bedragen nog wel groeien, maar niet meer dan de omzet. Dus per bestelling wordt de marketing alleen maar goedkoper. En dat principe werkt.”

Feit

Jitse Groen begon in 2000 met Thuisbezorgd.nl. Vijf jaar later kocht hij concurrent PizzaWeb op, met een van de eerste pizzabestelsites in Nederland. In 2007 begon de expansie in Duitsland, Oostenrijk en België; daarna volgden Vietnam, Polen, Zwitserland, Frankrijk en Portugal.

In 2011 kocht Thuisbezorgd.nl de domeinnaam Takeaway.com om internationaal te ondernemen. De Duitse concurrent Lieferando werd in 2014 overgenomen en samengevoegd met Lieferservice, een merk dat al in handen was van Takeaway.com. 

Delen

Journalist

Marc van der Sterren

Related articles