Weekly News

Niels van den Hooge, Alexander ter Meulen, Paul van den Avoort, Aaron de Git ZAKELIJKE MOBILITEIT

Leasebudget wordt mobiliteitsbudget

Niels van den Hoogen, commercieel directeur Athlon Nederland 


Welke ontwikkelingen en innovaties zien we in mobiliteitsmanagement?

“Leasebudgetten voor medewerkers schuiven op naar employee benefit budgetten. Voor korte afstanden kan een kleine (elektrische) stadsauto een oplossing zijn, maar misschien is er in de vakantieperiode behoefte aan een groter model. Een ander kan zeggen: ‘Ik benut een klein deel van het budget voor mobiliteit, een groot deel wil ik gebruiken voor studie’.”


Wat zijn de laatste trends?

“Wij zijn veel meer gaan letten op werknemertevredenheid. Het is niet meer de ambitie om iedereen zoveel mogelijk kilometers te laten maken. Werknemertevredenheid heeft te maken met de mogelijkheid om te kunnen kiezen, bijvoorbeeld een leaseauto in combinatie met het openbaar vervoer.”


Wat zijn de voordelen?

“Flexibilisering betekent dat gebruikers zich op maat kunnen bedienen. In steden die dichtslibben, hoef je niet per se te kiezen voor een eigen auto, maar kunnen andere vervoersstromen een betere oplossing bieden. Om deze keuzes te kunnen faciliteren en de werkgever te ontlasten in haar administratie, kun je kiezen voor één mobiliteitskaart.” 




Alexander ter Meulen, Manager YOR24


Welke ontwikkelingen en innovaties zien we in mobiliteitsmanagement?

“Vroeger koos je als zakelijke rijder uit een benzine- of dieselauto. Vandaag zijn de keuzemogelijkheden uitgebreid met OV, (plug-in) hybride en volledig elektrisch rijden. De werknemer combineert zijn leaseauto met diverse andere mobiliteitsproducten. Deze gewijzigde vraag heeft duidelijk zijn impact op de managementinformatiebehoefte van de werkgever, maar ook op die van de werknemer. Worden de OV-kaarten op de juiste wijze zakelijk gebruikt? Wordt er door de werknemer efficiënt gekozen tussen de diverse mobiliteitsoplossingen? ”


Wat zijn de laatste trends?

“Opkomende digitalisering en connectiviteit heeft ons werkveld compleet veranderd. Vergelijk het maar met de slimme thermostaat die veel mensen gebruiken. Die mogelijkheden zie je terug in de real time mobiliteitsoverzichten. Die geven inzicht in OV-gebruik, brandstofverbruik, verschillende soorten vervoerbewegingen, C02-uitstoot en de kosten/uitgaven van elke reisbeweging. 


Wat zijn de voordelen?

“Elk bedrijf heeft een eigen mobiliteitsbeleid. Bedrijven kunnen gebruik maken van slimme algoritmen om het mobiliteitsbeleid direct digitaal zichtbaar te maken. Daardoor krijgt de werkgever inzicht in afwijkingen zoals onlogische kilometerstanden of extreem brandstofverbruik. Nu hebben de werkgever en werknemer de middelen in handen om tot slimme keuzes en voordelige reismogelijkheden te komen.” 




Paul van den Avoort, Director Mobility and Logistics TNO


Welke ontwikkelingen en innovaties zien we in mobiliteitsmanagement?

“Op de eerste plaats gaat elektrisch rijden binnen enkele jaren verder doorbreken, als eerste in de stad. Op de tweede plaats worden mobiliteitsoplossingen steeds meer een dienst waarbij je bijvoorbeeld het eerste stuk met een shared auto reist en vervolgens met de trein verder gaat. Cruciaal daarbij is een soepel en naadloos proces. En op de derde plaats: ook in de mobiliteitswereld wordt steeds meer informatie en data aan elkaar gekoppeld. Daarmee wordt het mogelijk om zelfrijdende auto’s tegelijk te laten optrekken en remmen, waardoor veel minder files en ongelukken zullen plaatsvinden ”


Wat zijn de laatste trends?

“Als er meer elektrische auto’s beschikbaar komen, en ook het oplaadnetwerk wordt verder uitgebreid, dan breekt het moment aan dat die autotypes voor meer automobilisten financieel bereikbaar zijn. Die volumedoorbraak gaan we binnen vijf jaar beleven.”


Wat zijn de voordelen?

“In de komende vijf jaar wordt automatisch rijden op de snelweg mogelijk. Voor we in de stad automatisch kunnen rijden zijn we nog wel 10 tot 20 jaar verder. Zelf rijden wordt dan te vergelijken met motor rijden: je kunt ervoor kiezen, maar de massa kiest voor autonoom rijdend vervoer.”



Aaron de Git, mobility & facility manager bij CRH Europe


Welke ontwikkelingen en innovaties zien we in mobiliteitsmanagement?

“Vroeger had je als werknemer met recht op een leaseauto twee keuzes: wordt het een diesel- of een benzineauto? Die tijd is voorbij. Je ziet niet alleen bij ons, maar in alle takken van het bedrijfsleven, dat werknemers uiteenlopende alternatieven wordt geboden. Leasebudgetten hebben plaats gemaakt voor mobiliteitsbudgetten. Zo heeft de werknemer de kans om zijn leaseauto te combineren met het openbaar vervoer, of zelfs met een ov-fiets.”


Wat zijn de laatste trends?

“De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat het nog vooral gaat om een theoretische discussie. Vooral wat oudere werknemers met kinderen hechten grote waarde aan een eigen leaseauto voor de deur. De jongere generatie vindt dat minder belangrijk. Vooral mensen in grote steden hebben bovendien geen parkeerplek nabij hun woning beschikbaar.”


Wat zijn de voordelen?

“Als het gaat om verduurzaming, dan willen vooral overheden dat we concreet nadenken over vervoersbewegingen en vermindering van CO2-uitstoot. Dat laatste hoeft niet te betekenen dat je kiest voor elektrisch vervoer, maar kan ook leiden tot efficiënter gebruik van je wagenpark.”


Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles