Weekly News

Laurens Wentholt: “Succesvolle organisaties zijn volop bezig met de implementatie van mobiele toepassingen voor klanten en hun medewerkers.” DIGITALISERING

Mobiele medewerker steeds effectiever

Overal moeten werknemers aan de slag kunnen, verbonden met bedrijfs- en persoonlijke data in de cloud. Het beschikbaar maken van zakelijke systemen voor mobiele medewerkers is één van de grootste uitdagingen voor bedrijven van nu.

‘Uiteindelijk gaat het er voor bedrijven vooral om dat zij nadenken over hun business case en de impact die mobile daarop kan maken’

Apps: we kunnen niet meer zonder. De mobiele revolutie, ontketend door Apple in 2007, bracht het fenomeen in de wereld. Volgens cijfers van het CBS beschikt vier op de vijf Nederlanders in 2016 over een smartphone. Het gebruiksgemak van apps vond al snel zijn weg naar de zakelijke sfeer. De gebruikers verwachten hetzelfde gemak in zakelijke toepassingen, ook wanneer zij buiten kantoor zijn. Het beschikbaar maken van zakelijke systemen voor mobiele medewerkers is dan ook een van de grootste uitdagingen voor bedrijven van nu. Onderzoeks- en adviesbureau Gartner beschouwt de toenemende behoefte aan connected mobility als een van de top 5 IT-trends voor dit jaar. “Succesvolle organisaties zijn volop bezig met de implementatie van mobiele toepassingen voor klanten en hun medewerkers”, zegt Laurens Wentholt, eindverantwoordelijk voor de business unit ‘mobile first’ bij NAVARA en tevens betrokken bij de vakvereniging voor informatieprofessionals KNVI. “Maar bij het uitrollen van apps komt meer kijken dan men zich aanvankelijk realiseert.” Zo moeten organisaties onder meer nadenken over ‘customer experience’, data analytics, security, integratie met bestaande systemen, onderhoud en doorontwikkeling. Om deze reden wordt volgens Wentholt bij grotere organisaties vaak een mobile competence centre ingericht. Indien ‘mobile first’ succesvol wordt geïmplementeerd zijn de voordelen snel zichtbaar. “De wereld verandert, (jongere) generaties zijn verweven met hun smartphone en altijd online.” Dit biedt nieuwe kansen voor organisaties. Denk niet alleen aan kostenbesparing of conversieverhoging, maar ook aan de verbetering van interne communicatie en hogere medewerkerstevredenheid. Dat anno 2017 iedereen mobiel moet zijn, ziet ook Christine James, End User Services Offering Manager bij Fujitsu. “Als medewerkers niet de ervaring krijgen die zij wensen, zoeken zij deze steeds vaker elders. Een andere trend die speelt is dat onze werkpatronen niet meer passen in het traditionele negentot-vijfpatroon en we flexibeler worden in onze werkuren en -locaties.” James ziet een directe koppeling tussen het mobiel werken en productiviteit van medewerkers. “Als je kunt werken waar je maar wilt, neemt de productiviteit toe en ben je als bedrijf meer kosten- efficiënt en competitiever.” Het gaat er volgens Wentholt om dat je mobiele toepassingen ontwikkelt die daadwerkelijk waarde toevoegen; Business en IT moeten meer gaan samenwerken. “We werken samen met grote Nederlandse banken, waarbij we een mobiel ecosysteem hebben ingericht en honderden ideeën rangschikken op toegevoegde waarde. DevOps-teams staan klaar om binnen zes weken een nieuwe app op te leveren”. Veel IT-organisaties kunnen de vraag niet bijbenen, om verschillende redenen. Zo speelt een gebrek aan expertise een rol. “IT’ers moeten mee veranderen met de mobile first-beweging. Er zijn te weinig software engineers met mobile als specialisatie. Ook is er vaak sprake van een scheiding tussen IT en business. Gelukkig zien we dat nu snel kantelen. Innovatie en IT worden door organisaties steeds vaker in één adem genoemd met mobile.” James ziet de markt ondertussen snel ontwikkelen. De mobiele ervaring voor zakelijke gebruikers wordt verrijkt met stemgeactiveerde diensten (‘De zakelijke variant van Siri’), kunstmatige intelligentie en de komst van Internet of Things (IoT). “We ontwikkelen nu met een logistiek bedrijf een toepassing om te meten hoe vermoeid of afgeleid chauffeurs zijn. Enterprise Mobile Management is een van de belangrijkste toepassingen van IoT.” De mobiele markt ontwikkelt zich op dit moment heel snel, concludeert ze. “Maar uiteindelijk gaat het er voor bedrijven vooral om dat zij nadenken over hun business case en de impact die mobile daarop kan maken.”

Feit

Koos Plegt In maart voert NAVARA een marktonderzoek uit: ‘mobile first in de financiële sector’ onder 1200 beslissers. De uitkomsten worden in juni gepresenteerd en geven een duidelijk beeld over de volwassenheid van mobile first-implementaties in Nederland.

Delen

Journalist

Koos Plegt

Related articles