Weekly News

Eric Bakermans: “Nederland is goed bereikbaar, heeft een uitstekende luchthaven, goede treinverbindingen en een sterk wegennet.” ZAKELIJKE MOBILITEIT

Nederland gewild bij internationale zakenreiziger

Nederland staat al jaren in de top 10 van bestemmingen voor meerdaagse zakelijke bijeenkomsten wereldwijd. “En daar mogen we als relatief klein land best trots op zijn”, vindt Eric Bakermans. Hygiënefactoren blijken de voornaamste reden.

‘Belangrijk is ook dat Nederland technologisch en wetenschappelijk voorop loopt’

Uit onderzoek van Ecorys blijkt dat jaarlijks ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde (MICE) zakenreizen worden ondernomen in Nederland die zorgen voor circa 5,1 miljoen overnachtingen. De omzet wordt geraamd op ruim 2,3 miljard euro. Een belangrijk deel hiervan is afkomstig van internationale bezoekers (54 procent): circa 1,3 miljard euro. Deze markt zorgt voor ruim 55.000 banen in Nederland. Volgens Eric Bakermans, marketing manager Meetings en Conventions bij NBTC Holland Marketing, zijn ‘hygiënefactoren’ de voornaamste reden dat Nederland het zo goed doet: Nederland is goed bereikbaar, heeft een uitstekende luchthaven, goede treinverbindingen, een sterk wegennet en we hebben een politiek-economisch stabiel klimaat en een lage stakingsbereidheid. Dat zijn de minimale vereisten om een succesvolle bestemming te worden en blijven. “Maar daar zijn we niet de enige in. De aantrekkelijkheid als zakelijke bestemming staat overigens los van de aantrekkelijkheid als toeristische bestemming: bereikbaarheid is veel belangrijker.” De markt voor meerdaagse zakelijke bijeenkomsten bestaat uit twee delen: internationale congressen en corporate bijeenkomsten. Internationale congressen worden vaak georganiseerd door een vereniging. “Nederland kent een hoog ‘verenigingsgehalte’: noem een onderwerp en er is wel een branche-, beroeps- of technische vereniging voor. Via de Nederlandse tak proberen wij een internationaal congres naar ons land te halen.” Bij corporate meetings gaat het bijvoorbeeld om bedrijven die alle dealers willen uitnodigingen om een nieuw product te introduceren. Door de grote afwisseling per vierkante kilometer heeft Nederland ook hier veel te bieden: van afdelingsuitje tot gebruikersconferentie. Beide markten zijn groeiende. Bij congressen komt dat ook door de verdere specialisatie in onderwerpen: er is niet alleen een congres over cardiologie, maar ook over kindercardiologie. Soms gaan technologische ontwikkelingen zo hard, dat ze een eigen congres rechtvaardigen. Bakermans: “Belangrijk is ook dat Nederland technologisch en wetenschappelijk voorop loopt. Vooral in de topsectoren die de Rijksoverheid heeft benoemd, zoals water, chemie en logistiek. Door een betere verbinding met de topsectoren willen we de meerwaarde van Nederland nog beter over het voetlicht krijgen. De economische impact van congressen is tweeledig. Uiteraard de directe bestedingen van de bezoekers, maar ook de economische impact wanneer een wetenschappelijke ontdekking een commercieel succes wordt.” Kees van der Most is manager Research bij NBTC. Hij heeft goed zicht op de cijfers en trends in de markt. Hij ziet dat door technologische ontwikkelingen de wijze van kennisoverdracht verandert, waardoor er meer hybride vormen ontstaan: mensen kunnen op afstand een congres bijwonen en interacteren. Er wordt meer gebruik gemaakt van event apps. “En de populariteit van second-tier-steden stijgt: door budget airlines zijn ook andere steden dan de hoofdsteden steeds makkelijker bereikbaar, vaak zelfs tegen een lager tarief. En tot slot: de opkomst van de deeleconomie: Airbnb richt zich niet alleen op toeristen, maar ook op de zakelijke markt.” Ook Bakermans signaleert de nodige trends: volgens de marketing manager worden congressen korter van duur; de tijd moet zo effectief mogelijk gebruikt worden. De tijd dat iedereen zijn partner meenam ligt ver achter ons. Ook is de wetgeving rondom medische congressen flink aangescherpt: farmaceuten kunnen geen busladingen wetenschappers meer laten invliegen. “Bij corporate meetings zie je als trend de ‘festivalisering’ van grotere bijeenkomsten: een combinatie van festival, congres, kennis delen en motiveren. Ook het moment van boeken is trendgevoelig: er zit steeds minder tijd tussen aanvraag en uitvoer. Aan de andere kant: we zijn nu al bezig met pogingen om evenementen binnen te halen die misschien pas in 2025 plaatsvinden.”

Feit

Katrien Baarendse Eric Bakermans: “Nederland is goed bereikbaar, heeft een uitstekende luchthaven, goede treinverbindingen en een sterk wegennet.”

Delen

Journalist

Katrien Baarendse

Related articles