Weekly News

Nieuwe innovaties maken vliegen plezieriger

Door technologische innovaties is de luchtvaartindustrie sterk aan het veranderen. Passagiers kunnen op vliegvelden nu zelf hun bagage inchecken via geautomatiseerde incheckbalies. En tegenwoordig is het op sommige vluchten zelfs mogelijk om verbinding te maken met wifi. Zeker voor zakenreizigers kan dit erg prettig zijn. Welke vernieuwingen zorgen allemaal voor een betere vliegervaring?

‘Zakenmensen pionieren op het gebied van reizen'

In 2015 maakten EU-inwoners zo’n 1,2 miljard reizen. Ongeveer veertig procent hiervan was een zakenreis. Zakenreizen zijn een goede graadmeter voor de economische gezondheid. Zodra het economisch minder goed gaat, is dat vaak meteen terug te zien in het aantal zakenreizen. Ook geven drukbezochte bestemmingen aan welke plekken het op economisch gebied goed doen. Dit vertelt Chris Goater, Assistant Director, Corporate Communications bij de International Air Transport Association (IATA). IATA vertegenwoordigt 83 procent van alle luchtvaart wereldwijd. De organisatie bedient de meeste grote luchtvaartmaatschappijen, vrijwel alle bekende namen. 


“We merken dat de luchtvaart een enorme impact heeft op de economie in verschillende gebieden”, vertelt Goater. “Puur de plaatsing van een vliegveld kan enorm veel geld en de aandacht van bedrijven aantrekken. Vliegtuigen vliegen ook niet meer alleen tussen hubs, zoals Dubai en Schiphol, maar in toenemende mate ook naar verre bestemmingen die voorheen nooit werden aangeboden. Veel steden in bijvoorbeeld China zijn ‘booming’, maar Europeanen kennen die bestemmingen niet per se. In die zin pionieren zakenmensen op het gebied van reizen, want toeristen volgen vaak snel.”


De luchtvaart is een complexe branche, omdat deze moet voldoen aan veel regelgeving op het gebied van veiligheid. Daar komt nog eens bij dat consumenten veel wensen hebben en tegelijkertijd steeds minder geld uit willen geven. Toch ziet Goater dat de industrie het best aardig doet, ondanks de economische crisis van 2008. “Hoewel onze branche zeker een deuk heeft opgelopen door de recessie, is de vraag naar vluchten niet afgenomen. Wel merkten we dat werkgevers minder budget beschikbaar stelden voor zakenreizen. Dat is inmiddels weer aan het herstellen,” aldus Goater.


Luchtvaartmaatschappijen speelden de laatste jaren massaal in op beperkte budgetten door naast first, business en economy class, ook een soort tussenvariant in te voeren. Dat meldt het reisplatform zakenreis.nl. Voor enkele tientjes extra kunnen reizigers voordat ze vertrekken plaatsnemen in een speciaal daartoe aangewezen lounge op de luchthaven. Doorgaans is de stoel breder, met meer beenruimte, grotere tv-schermen, beter eten en eventueel de mogelijkheid om meer kilo’s bagage mee te nemen. Deze variant wordt overigens overal anders genoemd, vertelt reiswebsite Momondo. Zo heb je Main Cabin Select, World Traveller Plus of gewoon Plus. De variant fungeert feitelijk als een luxe economy-klasse. EVA Airways paste dit concept in 1991 al toe, maar andere maatschappijen volgden pas recent.  


Een andere innovatieve ontwikkeling en extra service die tegenwoordig geleverd kan worden is wifi aan boord van het vliegtuig. Goater: “Deze toepassing is echter nog lang niet wereldwijd geïmplementeerd en sommige executives verkiezen om wifi niet te gebruiken als ze vliegen, omdat ze dan eindelijk tijd hebben om de telefoon en laptop uit te schakelen en te ontspannen of bij te lezen voor werk.”


Tenslotte heeft ook biometrische technologie, waarmee bijvoorbeeld vingerafdrukken of irisscans kunnen worden gemaakt, een enorme impact op de branche. Deze technologie verkort namelijk de wachttijd op vliegvelden drastisch, omdat beveiligers veel minder lang handmatig hoeven te controleren. Goater: “In de toekomst gaan we misschien wel naar een situatie toe waarin reizigers niet eens door checks hoeven te gaan en hun bagage al bij het hotel wordt opgehaald.”


Feit

De International Air Transport Association (IATA) is dé handelsvereniging voor de luchtvaartmaatschappijen van de wereld. De organisatie vertegenwoordigt ongeveer 275 luchtvaartmaatschappijen, of 83 procent van het totale luchtverkeer. Zij ondersteunen veel luchtvaartactiviteiten en helpen bij het formuleren van industriebeleid op kritieke luchtvaartvraagstukken.


Delen

Journalist

Annette Hoeksema

Related articles