Weekly News

Melanie Schultz van Haegen, Minister van Infrastructuur en Milieu ZAKELIJKE MOBILITEIT

Overheid stimuleert Smart Mobility

Samen met het bedrijfsleven investeert het ministerie van Infrastructuur en Milieu de komende vijf jaar zo’n 90 miljoen euro in Smart Mobility. Denk aan stoplichten die communiceren met auto’s en fietsers en zo het verkeer regelen. Dit bespaart tijd, brandstof en CO2-uitstoot. “Systemen in auto’s communiceren straks ook met elkaar en waarschuwen elkaar op tijd voor vertragingen. Dat helpt lange files voorkomen.”

‘Overheid en bedrijfsleven in ons land práten niet alleen over innovatie, maar maken er ook werk van’

De manier waarop we autorijden verandert snel. Slimme apps geven informatie over de drukte op de weg en de beste routes en steeds meer auto’s kunnen communiceren met stoplichten en informatiesystemen langs de weg. Dit soort innovaties op het gebied van Smart Mobility bieden naast meer veiligheid voor de consument veel
economische kansen voor autoproducerende bedrijven, toeleveranciers, de verkeersindustrie en partijen binnen de telecom- en ICT-sector. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt graag bij aan de nieuwe technische oplossingen om de verkeersdoorstroming en veiligheid te verbeteren. 


Zo werkt het ministerie mee aan diverse projecten op het gebied van Smart Mobility. In de Praktijkproef Amsterdam ontvangen weggebruikers realtime informatie over het weer, ongevallen, wegwerkzaamheden, drukte op de weg en parkeerplekken. Minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen: “Over de landsgrenzen werken we samen met Duitsland en Oostenrijk aan het digitaal in de auto beschikbaar krijgen van data van wegbeheerders, bijvoorbeeld ten aanzien van wegwerkzaamheden. En Gelderland, Ooststellingwerf en de metropoolregio Den Haag-Rotterdam onderzoeken de mogelijkheden van zelfrijdende auto’s. Ik juich dit toe en doe er alles aan om eventuele barrières in regelgeving weg te nemen.”


In de afgelopen jaren is reisinformatie al steeds actueler, toegankelijker en betrouwbaarder geworden. De introductie van nieuwe technieken vindt stapsgewijs richting 2020 plaats, maar de eerste resultaten worden al vanaf deze zomer zichtbaar in de vorm van slimme verkeersregelinstallaties. Nieuwe diensten gaan individuele snelheidsadviezen en waarschuwingen voor gevaarlijke situaties geven. En melden bijvoorbeeld ook of er beschikbare parkeerplaatsen in de buurt zijn. Begeleiding via navigatie en ondersteuning onderweg biedt straks meer comfort en zorgt ervoor dat auto’s en vrachtwagens zuiniger rijden. Eerdere projecten lieten op kleinere schaal een verbetering zien van 5 tot 24 procent in reistijden, emissies en afname van het aantal ongevallen. Schultz van Haegen: “De wereld om ons heen verandert in een razend tempo en het is zaak voor overheid en markt om daarin als partners in innovatie op te trekken en kansen met beide handen aan te grijpen.”

 

Inmiddels is iedereen ervan overtuigd dat zelfrijdende voertuigen er komen en dat deze in de toekomst via een dataverbinding aan elkaar gekoppeld worden. Alle grote autofabrikanten en ook software-bedrijven kondigen aan dit soort auto’s binnen afzienbare tijd op de markt te brengen. “We gaan deze nieuwe technieken nu in de praktijk testen”, licht Schultz van Haegen toe. “Overheid en bedrijfsleven in ons land práten niet alleen over innovatie, maar maken er ook werk van. Heineken en Unilever zijn betrokken bij tests met platooning trucks (vrachtwagens die in een treintje rijden, maar virtueel verbonden zijn, red.), omdat die kunnen helpen de logistiek duurzamer en efficiënter te maken. En Rijkswaterstaat wil de nieuwe informatie uit communicerende auto’s en sensoren langs de weg gebruiken voor efficiënter wegonderhoud.”


Nederland loopt hierin voorop ten opzichte van het buitenland, omdat het een van de eerste landen in Europa is die langdurig en intensief samenwerkt met het bedrijfsleven. Schultz van Haegen: “Tijdens ons Europese voorzitterschap vorig jaar is de Declaration of Amsterdam on Connected and Automated Driving door de Europese ministers van Transport ondertekend. De landen gaan beter met elkaar samenwerken en dat is goed, want ook Nederlanders willen straks met hun
zelfrijdende auto de grens over.” 

 

De projecten zijn goed voor de zakelijke mobiliteit, omdat zakelijke weggebruikers over het algemeen veel kilometers maken op de weg. Smart Mobility zorgt ervoor dat ze geïnformeerd zijn over de actuele verkeerssituatie. Daarnaast nemen hun voertuigen vaker het stuur over. Op termijn kunnen zakelijke reizigers werken in de auto als zij lange stukken op de snelweg rijden. De auto kan voor hen dan bovendien nauwkeuriger voorspellen hoe lang de rit gaat duren. Als de slimme systemen zelf veilig en betrouwbaar zijn, moet de wetgeving worden aangepast om optimaal van de winst te profiteren. 


“In het bedrijfsleven ligger er vooral kansen voor de verkeersindustrie, productiebedrijven en autobouwers”, denkt Schultz van Haegen. “Bedrijven waarvan de medewerkers veel op de weg zitten, profiteren ervan als autoritten beter te plannen zijn en veiliger worden. En door minder files zijn medewerkers sneller, goedkoper en veiliger op de plek van bestemming. Bovendien, als bedrijven straks tien tot vijftien procent brandstof kunnen besparen, is dat goed voor de portemonnee én voor het milieu.”


Hoe bedrijven ervan kunnen profiteren? “Door learning by doing. Experimenteer gericht en werk samen met andere bedrijven en overheden. Zo leert iedereen samen wat wel en niet werkt. We merken nu gelukkig al dat steeds meer bedrijven de kansen van innovaties inzien.”

Delen

Journalist

Katrien Baarendse

Related articles