Weekly News

Marco van Dijke & Jan van Delft ZAKELIJKE MOBILITEIT

Reizen zoals jij wilt

Werknemers willen de vrijheid hebben om te reizen zoals zij willen. Dat is niet altijd even makkelijk te realiseren.

“Er ontstaat een verandering vanuit een controlecultuur naar eigen verantwoordelijkheid van de medewerker."

Als Jan van Delft, voorzitter van de Verenging Zakelijke Rijders (VZR), iemand spreekt, op een verjaardag bijvoorbeeld, moet hij altijd het beeld rechtzetten dat zakelijk rijden gelijk staat aan een leaseauto.

 

“Natuurlijk is dat een belangrijke groep, we praten over ongeveer 700.000 zakelijke leaserijders. Daarnaast zijn er 600.000 mensen die rijden in een auto die eigendom is van de werkgever en 4,3 miljoen Nederlanders die hun eigen auto zakelijk rijden”, zegt Van Delft. “En dan zijn er nog de meer dan 1,5 miljoen mensen die gebruik maken van het openbaar vervoer of de fiets.”

 

Dit beeld van de zakelijke rijder is om nog een andere reden aan herijking toe. De economie groeit, net als de beroepsbevolking, en daarmee ook de filedruk. “We moeten wat doen aan mobiliteit zonder dat de filedruk nog verder toeneemt”, is de conclusie van Van Delft.

 

Veel zakelijke rijders doen dat al, door niet naar een afspraak te rijden, maar deze via Skype te houden, of de gesprekspartner op een andere plek te ontmoeten. De Van der Valk-restaurants zitten niet voor niks overdag zo vol. Ook stelt het nieuwe kabinet in het regeerakkoord voor proeven te doen om de bereikbaarheid te verhogen, bijvoorbeeld door te betalen naar gebruik.

 

En dan kijken zakelijke rijders ook nog eens steeds meer naar de wijze van vervoer, de ene keer met de auto, de andere keer met de fiets of trein. De behoefte daaraan groeit, zegt Marco van Dijke van YOR24, dat een online mobiliteitsplatform biedt waarin werknemers hun verschillende reizen eenvoudig kunnen registreren en declareren.

 

“We zien dat het laatste anderhalf jaar een enorme versnelling optreedt, met name bij de grote organisaties, om hier op deze manier naar te kijken”, zegt Van Dijke. “De werknemer wil steeds meer regie over zijn reisgedrag. Een flexibele vergoeding van de werkgever biedt de mogelijkheid om hierin zelf keuzes te maken.”

 

En niet alleen krijgt de medewerker de vrijheid om zelf keuzes te maken, die keuzes worden hem ook makkelijker gemaakt, zegt Van Dijke. “Er ontstaat een verandering vanuit een controlecultuur naar eigen verantwoordelijkheid van de medewerker.”

 

Bij veel organisaties moet de medewerker achteraf laten zien welke kilometers hij heeft gemaakt en op welke manier. Of de werkgever werkt samen met een partij als YOR24. Van Dijke: “De toegevoegde waarde van partijen zoals wij is dat alle informatiestromen van alle leveranciers van mobiliteit verzameld zijn in een online platform. Deze portal vindt direct aansluiting met de payroll van organisaties, zodat het geen extra administratieve last oplevert.”

 

Een drempel, stelt Van Delft, is dat het nog wat lastig is om de leasemaatschappijen daarin mee te krijgen. “Die zien hun businessmodel de laatste tijd drastisch veranderen. In plaats van een auto voor vier jaar leveren met 30.000 km per jaar, moeten ze nu een dienstverlener voor hun klanten worden. Ze zijn duidelijk nog zoekende, want met hun bestaande model verdienen ze nog steeds geld. De echte doorbraak heb ik in ieder geval nog niet gezien.”

 

Van Dijke stelt dat de leasemaatschappijen wel mee moeten. “Werknemers kiezen sneller een andere baan, daarmee is het leasecontract ook niet meer in lijn. Bedrijven moeten in hun jaarverslagen over hun footprint publiceren, en daar staan leaseauto’s ook in.” Dat onderschrijft Van Delft. “De oplossing ligt in een breder aanbod van de bestaande partijen. En daar waar dat niet gebeurt, zien we nieuwe aanbieders verschijnen.”

Feit

Nederlanders staan positief tegenover een flexibel mobiliteitsbudget: 56 procent van de Nederlanders ziet dat wel zitten. Een op de drie Nederlanders maakt op het werk weleens gebruik van een flexibele oplossing, zoals een huurauto (17 procent), poolauto (17 procent) en/of een deelauto (11 procent).

Delen

Journalist

Mark van der Heijden

Related articles