Weekly News

Rendement behalen met duurzame beleggingen

Maatschappelijk verantwoord beleggen (MVB) wordt steeds populairder. Volgens een rapport van Eurosif uit 2016 stegen de activa onder beheer in het kader van impact-beleggingsstrategieën tussen 2013 en 2015 met 385%, van 20,7 miljard naar 98,33 miljard euro.

Vooral onder millennials is impact beleggen een populaire strategie, zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse bank Morgan Stanley. Naast financieel rendement behalen, willen zij steeds vaker dat hun geld ook bijdraagt aan een betere wereld. Dat wil zeggen, de investering moet een positief effect hebben op klimaat en milieu en bijdragen aan een eerlijke economie. Millennials zijn er dan ook van overtuigd dat zij met hun investeringen het verschil kunnen maken, zo blijkt uit de studie. Maar liefst 75% van de millennials geloven dat dit het geval is, tegenover zo’n 58% van het totale aantal individuele beleggers.


Over het algemeen bestaat er echter nog wel scepsis wat betreft het rendement dat met Maatschappelijk verantwoorde beleggingen te behalen valt. Het rapport van Morgan Stanley laat zien dat zelfs de millennials geloven dat het rendement bij maatschappelijk verantwoorde beleggingen lager ligt. Dit idee is volgens Morgan Stanley echter achterhaald en het is dan ook belangrijk deze mythe te ontkrachten. 


Maatschappelijk verantwoord beleggen kan op meerdere manieren. Volgens het rapport van Eurosif is uitsluiting nog steeds de meest populaire strategie. Dit houdt in dat bedrijven worden getoetst aan de Environmental, Social & Governance (ESG) criteria. Produceert een bedrijf bijvoorbeeld wapens of focussen ze juist op het beschermen van het regenwoud. Op basis daarvan kan een belegger een portefeuille opstellen waar geen bedrijven in zijn opgenomen die niet bij zijn of haar principes passen.


In plaats van beleggingen die niet voldoen aan de ESG-criteria uit te sluiten, kan je echter ook een bewuste keuze om de bedrijven die het best aan deze criteria voldoen in je portefeuille op te nemen. Dan eindig je niet met de minst slechte bedrijven, maar met de meest maatschappelijk verantwoorde opties.

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles