Weekly News

Tanken, fietsen en parkeren met de multikaart

"Jongere mensen zijn minder gewend aan het hebben van bezit en vinden het prima om de trein te nemen en daarin een uur te werken."

In het huidige tijdperk waarin de trend van bezit naar gebruik postvat, zit de werknemer niet altijd meer te wachten op een leaseauto. Hij of zij wil flexibiliteit in de manier waarop hij zijn zakelijke kilometers maakt: de ene keer met de trein, de andere keer met de auto. Werkgevers zeggen door deze veranderende mobiliteitsbehoeften de geijkte leaseauto niet helemaal vaarwel, maar ze kijken wel naar met welke combinatie van auto, fiets en openbaar vervoer de werknemer sneller, goedkoper en/of milieuvriendelijker van a naar b kan reizen.

Om dit voor elkaar te krijgen, stellen sinds enige tijd veel ondernemingen een mobiliteitskaart beschikbaar. Deze kaart is een multifunctioneel betaalmiddel waarmee de medewerker op verschillende manieren kan reizen en allerlei diensten en producten kan afnemen. Een voorbeeld is het concept van XXImo, een mobiliteitskaart waarmee (inter-)nationale reizen geboekt en betaald kunnen worden, zoals openbaar vervoer, taxi en hotels. En met de MultiTankCard kunnen ZZP’ers en ondernemers en werknemers uit het midden- en kleinbedrijf besparen op de brandstof. En zo zijn er meer van zulke initiatieven.

Ook Volkswagen Pon Financial Services (VWPFS) bemerkte genoemde trend enkele jaren geleden. VWPFS kwam vorig jaar met een nieuw product: Shuttel, een invulling van een mobiliteitsbehoefte van bedrijven en particulieren die reizen met elk vervoersmiddel mogelijk maakt. Reizigers kunnen met de Shuttel onder meer tanken, parkeren, de trein nemen of de ov-fiets pakken en dat eventueel combineren met het rijden in een lease/huur/deelauto of taxi. Ook is ritregistratie mogelijk. Daarmee zijn alle vroegere onhandigheden ten aanzien van het onderscheid in privé en zakelijk rijden weggenomen.

Heel handig, zegt Wesley van Dijken van Shuttel: “Je kunt nog steeds zowel zakelijk als privé rijden, alleen geef je nu achteraf in een portal je privéritten aan en die worden met je salaris verrekend. Het handige van dat portal is dat je je transacties kunt zien en dat je gelijk ziet hoeveel je per maand nog over hebt van je mobiliteitsbudget.” Hij geeft een voorbeeld: “Je reserveert een deelauto, maakt die met de Shuttel card open en rijdt van a naar b. In elke auto wordt middels ritregistratie bijgehouden of het een zakelijke rit of privérit is. Elke transactie wordt automatisch verrekend en geadministreerd, dus je zit niet meer met bonnetjes en ander gedoe achteraf. Je ontvangt van al die verschillende transacties van die diensten als werkgever maandelijks maar één factuur.”

Het voordeel voor de werkgever is dat die veel beter kan inschatten wat de kosten komend jaar per individu gaan worden. En het werkt voor zowel werkgever als werknemer, behalve genoemde voordelen, beide kanten op. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn flexibeler. Voor beide partijen geldt daardoor: voor elk wat wils. Shuttel is inmiddels enkele maanden officieel in gebruik bij een aantal multinationals, maar de kaart is ook geschikt voor een bedrijf met slechts twee werknemers.

Wat voor alle nieuwe mobiliteitsdiensten geldt: ze sluiten beter aan bij hedendaagse wensen, zegt Van Dijken. “Jongere mensen zijn minder gewend aan het hebben van bezit en vinden het prima om de trein te nemen en daarin een uur te werken. De automobilist boven de dertig jaar krijg je niet zo snel uit z’n auto, tenzij je hem een beter alternatief of een beloning biedt. Werkt hij namelijk in de binnenstad van Amsterdam, dan wil hij best met het openbaar vervoer.”

Feit

- Steeds meer bedrijven bieden hun werknemers een mobiliteitskaart aan om op verschillende manieren te kunnen reizen.

- Met een mobiliteitskaart kan van alles worden betaald: lease/huur/deelauto, openbaar vervoer, ov-fiets, hotel.

- Mobiliteitsbudgetten zijn bedoeld om de werknemer sneller, goedkoper en/of milieuvriendelijker van a naar b te brengen.

Delen

Journalist

Wesley Meijer

Related articles