Weekly News

Bedrijfsprocessen verbeteren met behulp van Big Data

Bedrijven hebben vaak een ongelooflijke hoeveelheid aan data, maar weten niet wat ze ermee kunnen, of hoe ermee te beginnen. Daarnaast moet er gelet worden op de security. Sander Klous pleit voor analyses over de verschillende platformen heen.

”Het is belangrijk dat een bedrijf workflow georiënteerd is en niet bedrijfsproces georiënteerd.”

“De grootste uitdaging is de organisatie flexibel genoeg te maken, zodat ze om kunnen gaan met de nieuwe inzichten bij het verwerken van data. De volgende stap is hoe je de data omzet in andere en verbeterde bedrijfsprocessen.” Daar ligt volgens Sander Klous de grootste uitdaging die bedrijven en organisaties tegenkomen wanneer het gaat om big data. Klous is hoogleraar Big Data Ecosystems for Business and Society aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hij heeft sinds 2010 de leiding over de Big Data Analytics-dienstverlening bij KPMG Advisory.



Volgens Klous is het belangrijk dat een bedrijf workflow georiënteerd is en niet bedrijfsproces georiënteerd. “Je hebt prachtige technologie die voor verbeteringen kan zorgen. De volgende stap is het invoeren. Dan blijkt dat het proces op een bepaalde manier is ingericht, waardoor het niet lukt om het te implementeren.” Hij illustreert dat met een voorbeeld.  Een OV-bedrijf analyseert de huidige abonnementsvormen. “Stel dat er uitkomt dat het bedrijf de verkeerde abonnementstypes verkoopt. Hoe introduceer je dan een andere, betere abonnementsvorm? Misschien horen daar andere processen voor reizigersbenadering bij. Of moet er een marketingcampagne komen gericht op een andere doorsnee van klanten, of moet die campagne met een andere frequentie plaatsvinden.” Met name grote bedrijven vinden het moeilijk om daar snel op te reageren.



Er zijn bedrijven die het wel goed kunnen, merkt Klous op. Bol.com en booking.com zijn volgens de hoogleraar groot geworden omdat ze big data hebben ingezet om het de klant nog beter naar zijn zin te maken. Ze maken gebruik van A/B testing, het vergelijken van de oude en een potentiële nieuwe situatie in de praktijk. Als blijkt dat de nieuwe situatie beter werkt dan de oude, verandert het proces direct mee. Dit in tegenstelling tot een klassiek bedrijf, waar het bedrijfsproces centraal staat. Een belangrijke uitdaging is dan om de uitkomsten van analyses op het bedrijfsproces aan te laten sluiten. “Als het niet bij het proces past, krijg je een soort spaghetti-constructie die niet tot innovaties leidt. De analyses en het datagedreven karakter passen slecht in de oude bedrijfscultuur met een hiërarchische structuur.” 



Gezien de gigantische omvang die big data aanneemt, worden security en privacy steeds belangrijker. Iedere organisatie moet cybersecurity op orde hebben, maar daar komen andere zaken bij kijken dan alleen het up-to-date houden van software met de juiste configuratie en instellingen.Klous: “Verschillende databronnen bij elkaar brengen, kan niet alleen leiden tot het schenden van privacy. Het zorgt er ook voor dat er een zeer aantrekkelijke plek wordt gecreëerd voor cybercriminelen. Met name grotere organisaties moeten zich hiervan bewust zijn.” Klous vindt het niet verstandig om alle data op één plek onder te brengen. Naast het security risico, is het vaak zo dat verschillende datasets onder verschillende verantwoordelijkheden vallen, met hun eigen processen. Bovendien komt die data op hele verschillende plekken de organisatie binnen. “Waarom dan zo veel tijd en energie steken in het samen brengen? Het zou beter zijn om over de verschillende platformen heen analyses te kunnen doen. Deze federatieve analyses zijn nu volop in ontwikkeling.” 



Alan D. Duncan, werkzaam bij Gartner, ‘s werelds grootste onderzoeks- en adviesbureau in de informatietechnologiesector, heeft een duidelijke visie over deze analyses. ‘‘Richt je bij de analyses van big data op variatie/variabiliteit, waarachtigheid en waarde. Dat is de sleutel tot succes.” Duncan voorspelt dat over drie jaar de helft van de investeringen in business analyses zal komen uit het bedrijfsleven en niet uit de IT. “De noodzaak om data-analyse af te stemmen op de bedrijfsstrategie en op waarde gebaseerde resultaten, zijn belangrijke factoren bij het waarborgen van big data.” Daarbij merkt hij op dat er aandacht moet zijn voor het toekennen van rechten, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. “Bij data models zijn integriteit, kwaliteit, veiligheid, behoud en privacy erg belangrijk.” 


 

Klous merkt verder op dat we momenteel in een bijzondere tijd leven. ‘‘We worden gestuurd door algoritmes, maar dat gaat niet altijd goed.” Hij illustreert dat met een voorbeeld. Vakantiegangers krijgen vaak nog weken na de vakantie op iedere webpagina een advertentie te zien van het appartement, waar ze net zijn geweest. Met korting. ‘‘De irritatie die je dan voelt, betekent dat we worden beïnvloed op een manier die ons niet bevalt. Over vijf tot tien jaar behoort dat tot het verleden. We worden dan nog steeds geleid maar merken het niet meer.’’ De term die daar voor wordt gebruikt is onzichtbaar prikkeldraad. ‘‘Als maatschappij moeten we normen en waarden gaan definieren waar die algoritmes aan zouden moeten voldoen. Dat is geen eenvoudige opdracht.’’

Delen

Journalist

Mark van Seggelen

Related articles