Weekly News

Tijn Kramer: “Elk onderdeel van de zakenreis wordt uitgekleed en kun je straks naar eigen wens opwaarderen. Mobiel is daarin absoluut de toekomst.” ZAKELIJKE MOBILITEIT

Van duty of care tot short stay-appartement

Als er één markt is die continu aan verandering onderhevig is, is het de zakenreismarkt wel. Tegenwoordig speelt niet alleen duty of care, maar ook big data daarin een steeds grotere rol. “De reiziger kan hierdoor beter bediend worden.”

‘De stijgende populariteit van short stay-appartementen staat haaks op de duty of care-doelstellingen’

“De focus lag het afgelopen jaar bij zakenreizen voor een groot deel op duty of care, waarbij werkgevers zorgen dat hun medewerkers veilig reizen. Aanleiding daarvoor is onder meer het toenemende gevoel van onveiligheid in het algemeen. Daardoor zijn ook werkgevers extra alert en willen ze meer dan ooit goed zorgen voor hun reizende medewerker.” Aan het woord is Eugenie Engelbracht. Volgens de eindredacteur van Luchtvaartnieuws gebeurt dit ‘extra goed zorgen’ met behulp van preventieve maatregelen, zoals het interpreteren van nieuws van het ministerie van Buitenlandse Zaken over welke gebieden wel en niet veilig zijn. “Maar het gaat ook om bijvoorbeeld informatievoorziening tijdens een crisissituatie. Hoe achterhaal je het snelst in hoeverre jouw medewerkers het goed maken, en wie waar op dat moment zit?” Voor 2017 en verder voorspelt Engelbracht nog twee trends: het meer centraal stellen van de reiziger - “Het boekingsproces gaat verder dan de onderhandeling over tarieven” – en de kritische blik op de travel management company (TMC) door het reizende bedrijf. Voor kleine organisaties biedt een TMC volgens de eindredacteur voorlopig voldoende uitkomst, omdat ze zelf over onvoldoende expertise beschikking. Maar de grotere ondernemingen zullen kritischer kijken naar de noodzaak van het (gedeeltelijk) inhuren van deze vorm van ondersteuning. “Ze kunnen met behulp van bepaalde technologieën namelijk tegenwoordig ook een heleboel zelf en delen van het uitbestede werk weer insourcen.” Tijn Kramer, hoofdredacteur van Business Traveller (onderdeel TravMedia), ziet digitalisering als een van de belangrijkste trends voor 2017. “De hele reis wordt steeds meer geautomatiseerd. Zakenreisbureaus houden digitaal contact met hun klant en weten zo precies waar deze zich bevindt. Daarbij laten hotels hun klanten online inchecken, iets dat bij de vliegreis allang is ingeburgerd. Luchtvaartmaatschappijen zijn vaak al stappen verder.” Maar we staan echt nog aan het begin, stelt Kramer. “Elke onderdeel van de zakenreis wordt uitgekleed en kun je straks naar eigen wens opwaarderen. En mobiel is daarin absoluut de toekomst.” Een tweede ontwikkeling die volgens Kramer een grote rol speelt is personalisatie. “Reisaanbieders weten steeds meer over hun reizigers dankzij big data en beter klantcontact.” Groot voordeel daarvan is volgens de hoofdredacteur dat de reiziger beter bediend kan worden, omdat behoeften duidelijk in kaart kunnen worden gebracht. “Daarom zie je ook dat het aanbod van zakenreizen immens groot is geworden. In elke prijscategorie en voor elke smaak is er iets te vinden. Van rood pluche in het Ritz tot de no nonsense-uitstraling van het Ibis.” Ook short stay-appartementen zoals via Airbnb zijn sterk in opkomst volgens Kramer. “Vooral onder jonge zakenreizigers, die zeker op iets langere zakenreizen zoeken naar een meer ‘huiselijke’ omgeving.” Toch sluit deze behoefte nog niet naadloos aan op het aanbod op de zakelijke markt, stelt hij. “Short stay-locaties zoals Airbnb zijn vaak wel authentiek, maar het serviceniveau dat men gewend is van de hotelbranche, wordt nog niet geboden. De hotelservice blijft achterwege en als iets niet werkt, kun je niet snel een andere kamer of een monteur verwachten zoals in een hotel.” Daarnaast staat short stay volgens Engelbracht haaks op de duty of care-doelstellingen. “Eigen medewerkers traceren is lastiger als zij in een Airbnb zitten dan wanneer gekozen is voor een bekend hotel. Daarnaast weet je niet hoe het staat met de veiligheid van de Airbnb-locaties, dat is moeilijk te controleren. Bij hotels zijn deze zaken beter geregeld en vaak meer inzichtelijk.” Veel bedrijven zijn nog afwachtend als het gaat om het aanbieden van short stay-mogelijkheden, alhoewel het hotelwezen een inhaalslag lijkt te willen maken. Kramer: “Grote ketens beginnen nu ook met short stay-kamers – vaak met eigen keukentje. Ze willen overduidelijk snel in het gat springen.”

Feit

Nederland blijft populair onder zakenreizigers. Uit cijfers van het CBS en NBTC Holland Marketing die eind 2016 naar buiten zijn gebracht, blijkt dat deze groep in 2015 16,8 miljoen nachten in Nederlandse hotels doorbracht. Bijna drie procent meer dan het jaar ervoor. De meeste buitenlandse zakenreizigers kwamen uit het Verenigd Koninkrijk, de VS en Duitsland. Tekst: Wendy de Liefde

Delen

Journalist

Wendy de Liefde

Related articles