Weekly News

Verbeterde vergaderaccomodatie is een must

Toerisme vormt een bloeiende industrietak binnen de Nederlandse economie. Een aanzienlijk deel van de omzet komt voor rekening van het zakelijk toerisme en in het bijzonder het MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Events) segment. Nederlandse hotels en congrescentra zijn populair onder buitenlandse zakenreizigers, andersom gaan Nederlanders het meest in België, Duitsland en Groot-Brittannië op zakenreis. 

'Amsterdam is voor buitenlandse bezoekers zeer aantrekkelijke stad, met een toegankelijke bevolking die ook nog eens zijn talen spreekt.'

De economische malaise heeft ook invloed gehad op het zakelijk toerisme. Toch hebben organisatoren van congressen volgens Edwin Nunnink, hoofdredacteur van het vakblad Conference Matters, nauwelijks onder de crisis geleden. Hoogstens is het beschikbare budget tijdelijk wat teruggeschroefd. “Bij grote congressen gaat het vaak om jaarlijks terugkerende evenementen, waar meestal een branche- of vakvereniging achter zit. Het doel van dergelijke congressen is kennisuitwisseling en educatie in het kader van ‘leven lang leren’. Denk maar aan medische congressen, waarbij medici hun kennis moeten blijven bijspijkeren.”


Nieuwe vergader- en congreslocaties schieten, terwijl de economie aantrekt, als paddenstoelen uit de grond. Daardoor is er volgens Nunnink een grote diversiteit aan congres- en vergadercentra ontstaan. “De concurrentie is dan ook groot. Maar het formaat van het congres of event blijft bepalend voor de keuze voor de locatie. Heb je het over echt grote beurzen of congressen, dan kom je al gauw uit bij traditionele beurshallen, zoals RAI, Jaarbeurs Utrecht of Ahoy, of gespecialiseerde congrescentra als een World Forum. Voor kleinere bijeenkomsten is de keuze onbeperkt, een markt waar met name congreshotels het goed doen. Populair zijn tegenwoordig oude bedrijfspanden en andere klassieke, karakteristieke gebouwen. Ook gemeentes hebben deze markt ontdekt en doen er van alles aan om zulke gebouwen geschikt te maken voor evenementen.”


De meest populaire landen voor de Nederlandse zakenreiziger zijn Duitsland, België en Groot-Brittannië. Daar zal ook de Brexit weinig verandering in brengen, verwacht Nunnink. “Hoogstens zal de komende periode extra overleg moeten plaatsvinden. Dat zal eerder nog meer dan minder bedrijvigheid voor het MICE-segment opleveren.” Op hun beurt komen buitenlandse zakenreizigers graag naar Nederland. Dat heeft te maken met verschillende factoren: “Wij zijn van overal ter wereld prima bereikbaar vanwege de vele directe verbindingen naar Schiphol. Daarnaast hebben wij allerlei fraaie, historische steden met een hoge concentratie van innovatieve bedrijven en gerenommeerde universiteiten. Amsterdam is echt een internationale toplocatie: een voor buitenlandse bezoekers zeer aantrekkelijke stad, met een toegankelijke bevolking die ook nog eens zijn talen spreekt.”


Erik van Dijk, directeur van de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit en verantwoordelijk voor het duurzaamheidskeurmerk Green Key, signaleert eveneens een flinke groei in de beschikbare congres- en vergaderlocaties. “Wèl  moeten ze aan steeds hogere kwaliteitseisen voldoen. Naast de traditionele plekken, zoals hotels, congreshallen en vergadercentra, zijn tegenwoordig vooral specialistische locaties erg populair, zoals gerenoveerde forten. Maar ook dierentuinen zijn populair als congres- en vergaderlocatie.”


Volgens Van Dijk is ook duurzaamheid niet langer weg te denken uit het zakelijke toeristenverkeer. Sinds de invoering van de Wet Duurzaam Inkopen moeten ook vergaderlocaties voldoen aan allerlei eisen. Met certificeringen wordt getracht om een duurzame bedrijfsvoering te standaardiseren, van energiebesparing of het gebruikte linnengoed tot en met maatregelen om voedselverspilling tegen te gaan.

Feit

Toerisme is een bloeiende business. Met een jaaromzet van 75,7 miljard euro zorgt het toerismesector (dus zowel inkomend als uitgaand toerisme) voor een flinke bijdrage aan de Nederlandse economie In 2016 kwamen er 10.938.000 toeristen naar Nederland, waarvan er een kwart zakelijk. Het aantal zakenreizen is het afgelopen jaar met 4% toegenomen. De meeste zakenreizigers komen uit Groot-Brittannië, gevolgd door Duitsland en de VS. 

Delen

Journalist

Erzsó Alföldy

Related articles