Weekly News

Marco Bastian, ‘Het model van een harde kern met een flexibele schil staat al jaren’. HR

Versterk je organisatie, begin bij de medewerkers

Door medewerkers op de juiste manier in te zetten en hier verantwoordelijk mee om te gaan, kunnen bedrijven veel succes boeken. Daarom ambieert elke organisatie een aligned workforce; vaste én tijdelijke medewerkers die zich thuis voelen, elke dag het beste van zichzelf geven en weten hoe ze kunnen bijdragen aan de gemeenschappelijke ambitie.

‘Intermediairs in de arbeidsmarkt helpen organisaties de klappen die de economie uitdeelt op te vangen. Het maakt ze flexibel en slagvaardig’

Een sterke reputatie begint intern, bij medewerkers. Dit stelt Bea Aarnoutse, managing partner van internal- en employer branding-bureau PROOF. “Bedrijven houden zich veel bezig met de klant en diens customer journey. Nog te weinig kijken en luisteren ze naar de eigen medewerkers. De beste ideeën komen uit het bedrijf zelf.” Vanuit deze gedachte heeft Aarnoutse de term employee journey geïntroduceerd. “Marketeers zijn al jaren bezig met hun customer journey, terwijl de employee journey pas  aan het begin staat. Er is veel te winnen.” Wat sommige bedrijven al goed doen is het onboarding-proces, waarbij nieuwe medewerkers kennis maken met het bedrijf en het verhaal achter de organisatie. Maar het tegenovergestelde, het offboarding-proces, is minstens zo belangrijk. Aarnoutse: “Als dit respectvol gebeurt, creëert een bedrijf ambassadeurs voor het leven.” 


Organisaties kunnen veel winst behalen door open en eerlijk te zijn gedurende alle fases van de employee journey. Mensen houden volgens Aarnoutse doorgaans niet van verandering, wat het extra belangrijk maakt om beweeg-redenen achter veranderingen toe te lichten. Als bestuurders zelf uitleggen waarom bepaalde keuzes gemaakt worden, krijgen ze een menselijk gezicht en komt er meer begrip vanuit de medewerkers. De medewerker van nu, en zeker van de toekomst, is kritisch, mondig en ondernemend. Hij vraagt een verdieping van de relatie met zijn werkgever. Aarnoutse: “Interactie is daarin essentieel. Betrek hem actief bij waar de organisatie voor staat en gaat. En laat ruimte voor dialoog en eigen invulling. Aandacht voor medewerkers is essentieel; het begint allemaal bij de mensen zelf.”


En dit geldt niet alleen voor vaste krachten. Ook tijdelijke krachten moeten met dezelfde passie en trots werken voor een bedrijf. De mate waarin dit slaagt ligt volledig in handen van de organisatie. Marco Bastian, directeur van de NBBU, de brancheorganisatie voor personeels-intermediairs, stelt dat bedrijven niet alleen vaste maar ook tijdelijke medewerkers goed moeten betrekken bij het verhaal achter hun organisatie. “Het gaat om mensen die het verdienen om goed begeleid en behandeld te worden. Vaak gaat dit goed, maar helaas niet altijd.” De NBBU behartigt de belangen van ruim 1100 intermediairs op de arbeidsmarkt, waaronder uitzendbureaus, payroll-ondernemingen en zzp-bemiddelaars. Het grote voordeel van het inzetten van flexibele arbeid is volgens Bastian dat het werkgevers ontzorgt. Dit kan op verschillende levels. “Zo kan een intermediair het volledige HR-beleid overnemen van een organisatie, maar ook medewerkers aanleveren bij een tijdelijk personeelstekort.” 


Met name in de huidige, snel veranderende arbeidsmarkt is flexibele arbeid een uitkomst voor veel bedrijven. Bastian: “Intermediairs in de arbeidsmarkt groeien en krimpen mee met de economie, waardoor zij ook de eerste zijn die signalen van een veranderende arbeidsmarkt opvangen. Het model van een harde kern met een flexibele schil staat al jaren.” Afhankelijk van het type bedrijf en de marktbewegingen varieert de omvang van de flexibele schil. “Flexibele arbeid maakt een bedrijf slagvaardiger en flexibeler, waardoor het de klappen kan opvangen die de economie uitdeelt.” 


Delen

Journalist

Josien Vos

Related articles