Weekly News

Wat zijn de voordelen van zakelijk Youngtimer rijden?

Een youngtimer is een auto van vijftien jaar of ouder. Het zakelijk rijden van een youngtimer brengt een fiscaal voordeel met zich mee. Naast zakelijke rijders zijn er natuurlijk ook echte liefhebbers. Denk je er over na een youngtimer aan te schaffen? Douwe Leitner van Auto Leitner en Gert te Lintelo, hoofdredacteur van Youngtimer Magazine geven tips. 

De meeste zijn nog analoog. Hebben een robuustere bouwkwaliteit en er zit minder plastic in dan in moderne auto’s. Bovendien is een youngtimer mooier gelijnd wat de auto eigenzinniger maakt.

Zakelijk een youngtimer rijden is voordelig omdat gebruikers bijtelling over de dagwaarde betalen in plaats van over de nieuwwaarde. Ondernemers kiezen vaak voor youngtimers uit het hogere segment die kwalitatief zo goed zijn dat ze de auto na vijftien jaar nog steeds als dagelijkse auto kunnen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan een Mercedes E en S klasse, BMW 5 of 7 series, Audi A8, Volvo V70, Lexus en Jaguar. “Op een oudere auto schrijf je ook nog eens minder af,” zegt Douwe Leitner. “Een nieuwe Mercedes wordt snel minder waard, terwijl sommige youngtimers juist in waarde toenemen.” 


Aan de andere kant zijn er ook liefhebbers die een auto kiezen omdat ze daar op een bepaalde manier fan van zijn. “De eis dat een auto vijftien jaar oud moet zijn is vooral fiscaal,” stelt Gert te Lintelo. “Liefhebbers zijn daar niet zo mee bezig. Zij kijken meer naar karakter.”


Bij de aanschaf van een youngtimer is de historie van doorslaggevend belang. Hieruit leidt een koper af waar de zwakke plekken zitten en of er terugkerende gebreken zijn. “Zorg dat de documentatie met betrekking tot onderhoud goed is,” zegt Te Lintelo. Leitner is het daar mee eens. “De historie van een auto is zeer belangrijk. Ik koop alleen maar auto’s uit Europa in. Een Mercedes uit Japan heeft vaak documentatie waar geen touw aan vast te knopen is. Bovendien is de informatie die je dan uiteindelijk uit de documentatie destilleert vaak onbetrouwbaar.” 


Bij de aanschaf van een tweedehandsauto is het aantal gelopen kilometers van belang, zo ook bij youngtimers. Leitner en Te Lintelo zijn het met elkaar eens over het preferabel aantal kilometers; beiden zien het liefste minder dan 150 duizend kilometer op de teller staan. “In de meeste gevallen is het overigens wel gunstiger als een auto niet alleen maar stilgestaan heeft,” aldus Te Lintelo. “Net als een mens moet een auto zo af en toe bewegen, anders slibt alles dicht.” 


Het mooie aan een youngtimer volgens Leitner: “De meeste zijn nog analoog, hebben een robuustere bouwkwaliteit en er zit minder plastic in dan in moderne auto’s. Bovendien is een youngtimer mooier gelijnd wat de auto eigenzinniger maakt.” Te Lintelo kan dit beamen maar waarschuwt wel: “Vaak is de aanschaf van een youngtimer het uitkomen van een jongensdroom. Maar ga wel proefrijden! Als je in een oudere auto rijdt, merk je pas hoeveel auto’s erop vooruit zijn gegaan aan comfort en gebruiksgemak. Koop niet per se een youngtimer uit financiële overwegingen. Gebruik een gezonde mix van je hart en van je verstand. Bedenk ook dat de onderhoudskosten en het verbruik van een youngtimer vaak hoger zijn dan bij een nieuwe auto." 


Feit

Gert te Lintelo is liefhebber van verschillende soorten en maten youngtimers. Daarom startte hij in 2010 Youngtimer Magazine, waar hij tot op heden nog steeds hoofdredacteur van is. 


Douwe Leitner was in zijn jeugd al gek op auto’s. Op latere leeftijd startte hij met de verkoop van youngtimers. Inmiddels is hij eigenaar van twee bedrijven; Auto Leitner en Gina Collector Classics. 

Delen

Journalist

Endie van Laar

Related articles