Weekly News

“We wilden besparen op onze leasekosten”

IT-bedrijf Fujitsu heeft in Nederland zo’n 200 leaserijders. Hoe zorg je ervoor dat je niet teveel betaalt en wel profiteert van de nieuwste ontwikkelingen in de auto- en leasebranche? Albert de Groot, Head of Purchasing & Facility Netherlands, legt uit waarom uitbesteding aan een professionele wagenparkbeheerder het antwoord was op deze vragen.

Fujitsu is wereldwijd leverancier van dynamische IT-infrastructuren. Met 156.000 mede- werkers bedient het bedrijf klanten in meer dan honderd landen. De Nederlandse vestiging van Fujitsu, dat vorig jaar wereldwijd een omzet van meer dan 40 miljard US Dollar kende, staat in Maarssen. Het ontzorgen van de klant staat centraal bij Fujitsu. Dat is ook precies waarom het IT-bedrijf zelf ooit bij ROI aanklopte.

In 2007 had Fujitsu nog een eigen afdeling wagenparkbeheer. “Samen met het facilitair beheer hebben we dat uitbesteed aan de ROI groep in Naarden”, vertelt Albert de Groot. “De initiële insteek was vooral kostenbeheersing en focus op onze kerntaken. Aangezien we daarmee ook de kennis buiten de deur hebben gezet, vinden wij het model van een onafhankelijk wagenparkbeheerder als ROI, die het voornaamste contact is van de leasemaatschappij, bijzonder prettig en nuttig.”

Beleidskeuzes

Het gaat in de samenwerking met ROI niet alleen om de operationele activiteiten, benadrukt De Groot. “Wij bespreken per kwartaal ook samen beleidskeuzes of trends in de markt. Een van de eerste adviezen van ROI was het implementeren van een beperkt merkenbeleid en de keuze voor één leasemaatschappij als ‘single supplier’. Door dit model zijn onze operationele kosten in directe zin gedaald. Niet alleen door een efficiëntere inzet van resources, maar ook door het intelligent managen van ons contract met de leasemaatschappij.”

Erg soepel

ROI fleet verzorgt alle administratieve zaken en het contact met de werknemers van Fujitsu. Ook het leveren van de auto’s komt op het bordje van de fleetmanagement organisatie terecht, zodat Fujitsu er geen zorgen meer over heeft. “Het loopt allemaal erg soepel”, zegt De Groot. “We hebben er weinig omkijken naar en zij zijn operationeel goed in staat om de juiste auto bij de juiste berijder te krijgen. Dat komt onze productiviteit ten goede.”

Proactieve tips

ROI fleet coördineert, controleert en adviseert, altijd met als doel te ontzorgen en de laagste TCM (Total Cost of Mobility) te realiseren voor haar klanten. “ROI heeft altijd proactieve tips om te besparen of dingen slimmer te doen. Zij zijn de experts; zij moeten kostenbesparende maatregelen voorstellen. En dat doen ze.” ROI gaat creatief om met het herinzetten van auto’s en contractomzetting. “Zij kijken bijvoorbeeld naar autoruil, maar zijn sowieso zeer handig met bezetting. We hebben bijna nooit stilstand.”

Kostenbeheersing en MVO

Fujitsu maakt gebruik van het klassieke leaseconcept, waarbij het twee categorieën kent: medewerkers met een ambulante functie of medewerkers met een leasetoewijzing in hun functieprofiel. In totaal heeft het bedrijf uit Maarssen een kleine 200 leaseauto’s rondrijden. “Ons mobiliteitsbeleid heeft twee uitgangspunten: beheersing van de kosten en maatschappelijke verantwoordelijkheid”, zegt De Groot. “Een aantal jaren geleden hebben we een bonusmalus- systeem op CO2 uitstoot geïntroduceerd. Het moedigt onze berijders aan om auto’s met een lage uitstoot te selecteren – en dat doen ze ook. Het elektrisch rijden begint langzamerhand volwassen te worden. Onze berijders rijden gemiddeld 38.000 km per jaar, dan is actieradius belangrijk. En met het vergroten van de rijafstand van elektrische auto’s lijkt het ook voor ons interessant te worden. Eind van het jaar bekijken we, samen met ROI, ook of er een mogelijkheid is om elektrische auto’s toe te voegen aan de lease keuze.”

Delen

Journalist

Dennis Mensink

Related articles