Weekly News

Wees transparant over duurzaam beleggen

De elektrische auto, zonnepanelen, co2-reductie: anno 2017 zijn we steeds meer bezig met duurzaamheid. Ook in de financiële sector is de energietransitie een hot item. Een goede zaak, maar transparantie is essentieel: “Soms is het helemaal niet duidelijk waar een groot bedrijf in investeert.”


'Er wordt gezegd: we hebben ons geld in elektrische energie of iets anders gestoken, maar dat is in overzichten soms moeilijk terug te vinden.'

Dat stelt althans Vicki Bakhshi, als director Governance & Sustainable Investment van BMO Global Asset Management. “Er wordt vaak gezegd: we hebben ons geld in elektrische energie of iets soortgelijks gestoken, maar dat is dan in overzichten moeilijk terug te vinden”, verklaart ze. “Dan hebben ze in de begroting verschillende beleggingen op één hoop gegooid en dan weet je niet altijd waar het geld precies zit: in duurzame, groene, investeringen of helemaal niet. Terwijl klimaatverandering en alles wat daarbij komt kijken een essentiële rol speelt in de toekomst van de financiële sector.” 

Bakhshi doelt bijvoorbeeld op (al dan niet onverwachtse) technologische vooruitgang, waardoor belangrijke assets als olie of steenkool opeens overbodig blijken en iets als zonne-energie dusdanig goedkoop of effectief kan worden ingezet, waardoor het de complete industrie op zijn kop zet. “Daar moeten bedrijven echt over nadenken. Wat ga je dan doen?” 


Duurzame beleggingen zijn een enorme groeimarkt. Bedroeg de handel rondom duurzaam sparen en beleggen in 2011 alleen al in Nederland volgens de VBDO, de vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling, ongeveer 18 miljard euro, was dat vorig jaar al liefst 30 miljard. Wereldwijd ligt dat op iets meer dan 20 biljoen, zo onderzocht de GSI-Alliance, een internationale samenwerking tussen duurzame beleggingsorganisaties.


Het is één van de redenen waarom het Task Force on Climate-related Financial Disclosures (kortweg: TCFD), een werkgroep opgericht door internationale centrale banken, de situatie rondom duurzaam beleggen onderzocht. Haar conclusie: het kan en moet stukken beter. Van beleggers wordt verwacht dat ze de eigen informatieverschaffing verbeteren en een rol spelen in een betere rapportage door de ondernemingen waarin wordt belegd, zo staat te lezen in het omvangrijke rapport dat eind juni werd gepubliceerd.


Bakhshi noemt Shell een goed voorbeeld waar op het vlak van transparantie nog de nodige slagen te maken zijn. “Ze moeten hun standpunt en strategie rondom klimaatverandering bepalen en, vooral, zichtbaar maken.”


Bovendien: “Bedrijven die zeggen duurzaam te beleggen doen dat vaak voor negentig of vijfennegentig procent. Er is vaak een stukje wat niet duurzaam ingevuld wordt”, voegt Hans Oudshoorn, schrijver van het boek ‘Beleggen voor Dummies’ en investmentcoach bij Binck daaraan toe.


Wel is ten opzichte van vroeger de communicatie rondom investeringen sterk verbeterd, meent de beleggingsexpert. “Als de berichtgeving niet klopt, dan wordt er tegen de eindklant gelogen en dat mag natuurlijk niet: daar zitten instanties echt steeds strakker bovenop.”


Bakhshi: “Laat als financiële instelling of bedrijf zien wat je doet om je ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te laten zijn. Dat is al een goede stap.” 

Feit

Tussen 1993 en 2011 onderzocht Harvard University bij 180 bedrijven de relatie tussen niet duurzaam en duurzaam investeren. Hun conclusie: bedrijven die duurzaamheid in de bedrijfsstrategie en cultuur hadden ingevoerd rendeerde 4,8% beter. 

Delen

Journalist

Ger de Gram

Related articles