Weekly News

Marieke Laagland ZAKELIJKE MOBILITEIT

Weinig gedonder met een mobiliteitsbudget

Een leaseauto voor de deur met een jarenlange looptijd heeft definitief zijn glans verloren. Werknemers hebben geen belangstelling meer voor een contract dat in marmer staat gebeiteld. In plaats daarvan hebben ze liever flexibele afspraken, zodat hun vervoer telkens aansluit op de actuele gezins- en werksituatie.

Enerzijds is er behoefte aan flexibiliteit, anderzijds aan ontzorging. Mensen willen geen gedonder

Als het woord leaseauto valt, dan komt daar de term tarief al snel achteraan. Want behalve de wetenschap dat de wagen comfortabel zit, zuinig rijdt of past bij je persoonlijkheid, wil de gebruiker absoluut ook weten wat die maandelijks moet betalen voor zijn vervoermiddel. We kunnen er kort over zijn: daar valt met alle liefde van de wereld geen sluitend antwoord op te geven. Vast gegeven is de hoogte van het leasebedrag, maar wat de leaserijder maandelijks wil betalen, is volledig afhankelijk van zijn eigen motivatie.  


Wat wel met alle zekerheid van de wereld valt te vertellen, is dat meer en meer bedrijven op zoek gaan naar alternatieven. Het traditionele leasemodel heeft zijn langste tijd gehad, bedrijven haken aan bij een nieuw fenomeen. Volgens het Nationale Zakenauto Onderzoek werkt op dit moment 12% van de ondernemers met een mobiliteitsbudget, terwijl nog eens 28% overweegt om daar serieus mee aan de slag te gaan. 


De gedachte erachter is even simpel als doeltreffend. Werknemers hoeven niet altijd een auto voor de deur, maar willen wel van A naar B. Voor een paar afspraken in het land kan een auto dan uitstekend dienst doen, voor een afspraak middenin een stad kan ook de trein uitkomst bieden. Of misschien zelfs een OV-fiets. “Welke voorkeur mensen hebben, is duidelijk individu-afhankelijk”, stelt Marieke Laagland van Helder private lease. “Het aantal kilometers dat jaarlijks wordt gereden, is daarbij richtinggevend, maar dat geldt net zo goed voor de gezinssituatie. Singles hebben totaal andere vervoerseisen dan een gezin met drie kinderen.”


Wat ze daarmee aangeeft, is dat het langlopende leasecontract een behoorlijke populariteitsknauw heeft gekregen. Flexibiliteit is het nieuwe toverwoord, ook al omdat de arbeidsmarkt zich op dezelfde manier ontwikkelt. Het langlopende arbeidscontract staat op de helling. Dus waarom zou je het leasecontract voor de auto dan jarenlang overeind houden? Marieke Laagland nog een keer: “Enerzijds is er behoefte aan flexibiliteit, anderzijds aan ontzorging. Mensen willen geen gedonder. Gebruikers zijn het beu dat ze voor onverwachte kosten komen te staan. Als je een occasion koopt voor 5.000 euro en hij moet de maand erna de garage in voor 500 euro, dan heb je het over tien procent van de aankoopwaarde. Flexibel leasen met een korte opzegtermijn pakt dan veel goedkoper uit.”


Vroeger ontstond er een wild idee over het witte fietsenplan. Geen gekke gedachte eigenlijk. Als iedereen in de nabijheid over een witte fiets zou kunnen beschikken, dan heb je altijd vervoer bij de hand. Een halve eeuw na het eerste voorstel in Amsterdam dringt die gedachte nu ook de autowereld in. Niet helemaal gratis, maar wel tegen zeer geringe kosten.


Ook nu is de hoofdstad opnieuw het toneel voor deze exercitie, waar verschillende nieuwe initiatieven ontstaan om autogebruik toegankelijk te maken zonder de noodzaak om deze te bezitten. “Eigenlijk is autodelen nog nooit zo eenvoudig geweest. We bieden flexibele service aan zonder vaste huurlocaties. Zo kunnen gebruikers binnen het werkgebied gratis parkeren op alle openbare parkeerplaatsen zonder restricties”, vertelt Margaretha Gerrits, Location Manager van car2go Nederland.


Flexibele service. Daar vielen die woorden weer. Zeker in een drukke en grote stad als Amsterdam kost autobezit, plus bijbehorende parkeervergunning, een vermogen. Bovendien heb je als gebruiker nooit volledige zekerheid dat er parkeerplek is voor de eigen voordeur, terwijl het door het verkeer heenwringen met een wagen een opdracht is van jewelste.


“Er is behoefte aan best of both worlds”, zegt Margaretha Gerrits. Er zijn situaties denkbaar waarin een ritje met eigen auto te verkiezen valt boven een trip met het openbaar vervoer. En tegelijkertijd weegt dat ook niet op tegen het bezit van een budgetverslindende wagen. Een oplossing die de gebruiker de flexibiliteit biedt van een auto binnen handbereik biedt dan een ideale tussenweg. “Bovendien speelt er ook een hogere ambitie mee, namelijk om een wereldwijde revolutie in gang zetten als het gaat om stadsvervoer. Wij willen ons inzetten om minder stedelingen gebruik te laten maken van hun auto en steden uitstootvrij maken.”

Feit

Het mobiliteitsbudget lijkt jaar na jaar met een opmars bezig te zijn. Dat staat te lezen in het Nationaal Zakenauto Onderzoek. Maar liefst 20% van alle bedrijven, en zelfs 50% van de grote bedrijven, acht de kans groot dat deze nieuwe dienstverlening de komende jaren wordt aangeboden. Weliswaar is de groep nog klein, maar er zit wel progressie in: die is vorig jaar ten opzichte van 2015 gestegen van 3% naar 4,3%. 


Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles