Weekly News

Wouter Karssen: "Voor de meeste mensen is een auto onmisbaar"

Wie het over de toekomst van autorijden heeft, praat over zelfsturende auto’s. En over elektrisch rijden natuurlijk. Of toch niet? “Over twintig jaar gok ik op waterstof. Maar dan moet het wel goedkoper worden.”

‘Het aantal auto’s in Nederland neemt nog elk jaar toe: het is een groeimarkt’

In Rotterdam pakt hij soms de metro, dat vindt hij een mooi en handig vervoersmiddel. En als hij naar Schiphol moet voor een langere trip, dan wordt parkeren volgens hem wel een hele dure grap en pakt hij soms de trein. Maar een liefhebber van treinen, dat is Wouter Karssen niet. De oprichter, ook wel Chief Tire Smoker, van autoblog.nl en host van de BNR Autoshow is een echte autofreak. Het begon ooit met een Alfa 156, maar die is inmiddels vervangen door een BMW M135i. En de trein? “Die pak ik hooguit één à twee keer per jaar, want daar word ik echt niet gelukkig van.”


Waar komt jouw passie voor auto’s vandaan?

“Genderneutraal is helemaal hip, maar een jochie houdt gewoon van auto’s. Ik heb een zoon en een dochter thuis, en daar zie je het ook. Hoe snel kan ‘ie? Hoeveel pk heeft ‘ie? Hoe snel trekt ‘ie op van nul naar honderd? Welke kleur is het mooist, heeft ‘ie nog gave gadgets? Het houdt mannen gewoon bezig, zo simpel is het.”


Je moet kiezen: elektrisch of lekker benzine slurpen?

“Voorlopig nog even benzine. De enige elektrische auto met voldoende actieradius is de Tesla en die vind ik niet zo mooi. Ik hou van compacte en wendbare auto’s en dat is de Tesla niet. Maar het is niet zo dat ik tegen elektrisch ben hoor, over drie jaar is het wellicht anders, als er andere modellen zijn.”


Hoe zie je het rijden in de toekomst?

“Het is een interessante tijd. De eerste tijd, zeg vijf à tien jaar, zal het elektrische rijden vooral toenemen. Simpelweg omdat de infrastructuur er al is. En andere goede opties, zoals waterstof, zijn nu nog onbetaalbaar. Elektrisch is ook duur, maar wel betaalbaar.”


En in de verre toekomst?

“Over twintig jaar gok ik op waterstof. Volgens de experts is het voor vrachtwagens niet mogelijk om op elektrisch over te schakelen. Om grote afstanden te rijden heb je heel veel accu’s nodig en dat neemt te veel laadruimte in beslag. Niet handig. Met waterstof heb je dat probleem niet. Vrachtwagens kunnen al op waterstof rijden, en dat zal in de toekomst steeds meer gebeuren. Het moet alleen goedkoper.”


Maar waarom niet gewoon benzine? De consument schijnt er geen problemen mee te hebben. De gunstige bijtelling vervalt voor elektrische auto’s en mensen kiezen direct weer minder groen. 

“Sterker nog, de Nederlander kiest weer massaal voor benzine. De plug-in hybrides en de elektrische auto’s zijn over het algemeen minder goed dan hun reguliere broers. Waarom zou je een minder goede auto kiezen, als het niet goedkoper is?”


Omdat het duurzamer is?

“Dat is nog maar de vraag. Je gebruikt wel elektriciteit en waar komt dat vandaan? Dat is nog lang niet helemaal groen. Als je duurzaam wil zijn, kan je beter andere dingen doen, zoals je huis laten isoleren. Dat levert veel meer op.”


Of misschien geen auto meer bezitten maar delen?

“Nou, voorlopig zijn er nog veel meer huurauto’s en taxi’s dan pure deelauto’s. Delen klinkt leuk, en dat is het voor bepaalde plekken, zoals Amsterdam, ook zeker. Daar is parkeren niet te doen. Maar in Rotterdam heb je dat probleem niet. En wat denk je van buiten de steden? Voor de meeste Nederlanders is een auto onmisbaar. Voor de jonge mensen in de stad is autodelen prima, tot ze naar een buitenwijk verhuizen en kinderen krijgen. Dan is het opeens heel onhandig. En als je met private lease voor 200 euro een auto voor de deur hebt staan…”


Dan is de keuze snel gemaakt?

“Ja. Natuurlijk zijn jongeren milieubewust, maar tegelijkertijd heb je heel veel jongeren die heel enthousiast worden van mooie auto’s. Ik rijd natuurlijk vaak in mooie auto’s, en je moet eens weten hoe interessant jongeren dat vinden. Ze willen allemaal een eigen auto. Het aantal auto’s in Nederland neemt nog elk jaar toe. Het is een groeimarkt.”


Maar bedrijven introduceren volop de mobiliteitskaart.

“Nou, ze praten er veel over, maar arbeid wordt weer schaars. De sollicitant krijgt weer meer macht. En als zij zeggen: ‘Weg met die mobiliteitskaart, want ik wil in het weekend ook gewoon een auto voor de deur’, dan vinden de sollicitatiegesprekken binnenkort gewoon weer bij de autodealer plaats. Net als vijftien jaar geleden.”


Zelfrijdende auto’s, de snelweg als roltrap, automatisch inparkeren: welke innovatie loop jij warm voor?

“Er komt een moment dat je op bepaalde wegen niet meer zelf hoeft te rijden. Dat wordt echt een enorme boost voor de autoverkoop, geloof me. Dan wordt mijn vijf kwartier van Rotterdam naar BNR in Amsterdam op vrijdagmiddag namelijk opeens werktijd. Geweldig.”


Maar dan rijd je zelf niet meer. Dat is toch veel minder leuk?

“Ach, je kunt wel zelf rijden als je wil, het hoeft dan alleen niet meer. En rijden op de A4 of A12 met overal trajectcontrole is al niet zo leuk meer hoor.”

Feit

Wouter Karssen studeerde Business Administration aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, de stad waar hij nog steeds woont. Hij begon zijn carrière als consultant om al snel daarna zijn echte passie te volgen: auto’s. Hij startte autoblog.nl en sindsdien is hij daar naar eigen zeggen de ‘crazy boy’ danwel ‘Chief Tire Smoker’. Daarnaast is hij de host van de BNR Autoshow.

Delen

Journalist

Jerry Huinder

Related articles