Weekly News

Zelf autorijden hoeft bijna niet meer VEILIGHEID

Zelf autorijden hoeft bijna niet meer

Semiautonome rijmodus, stoelmassage, WIFI, remassistentie, smartphone als autosleutel: nieuwe auto’s waarmee de zakelijke rijder uitstekend mee voor de dag kan komen, zijn van alle gemakken voorzien. Vier modellen op rij.

Intelligente limousine

Mercedes-Benz heeft dit jaar de voor de zakelijke rijder interessante E-Klasse geïntroduceerd. Deze lijn biedt de keuze uit vier motoren: de E 200 met een viercilinder benzinemotor, de E 220 d met een nieuwe viercilinder dieselmotor en de E 350 d met een zescilinder dieselmotor. Onlangs is ook de E 350 e aan dat drietal toegevoegd. Met deze plug-in hybride auto kan zo’n 30 kilometer volledig elektrisch worden gereden. Deze auto valt bij zakelijke inzet in de 15% bijtellingscategorie.

Mercedes-Benz belooft een comfortabele rijervaring door het meerkamer-luchtveringssysteem dat naar persoonlijke wensen kan worden ingesteld. Drie kamers van verschillende afmetingen in de veerpoten van de achteras en twee in de veerpoten van de vooras maken het mogelijk om in drie fasen te regelen hoe stijf de vering is. Daarnaast is de demping elektronisch verstelbaar. Omdat het systeem de demping van elk afzonderlijk wiel automatisch aanpast aan de rijsituatie en de wegcondities krijgt de inzittende een veilig gevoel. De berijder kan de demping naar eigen voorkeur afstemmen met de standen ‘Comfort’, ‘ECO’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’. Eveneens vanuit de cockpit te bedienen is het infotainmentsysteem. Met nieuwe, aanraakgevoelige touch controls in het stuur kan de bestuurder met swipebewegingen dat systeem bedienen, net als bij een smartphone. Daardoor hoeft de automobilist zijn handen niet van het stuur af te halen.

 Alle modellen zijn standaard uitgerust met remassistentie en waarschuwingssysteem bij onoplettendheid. Optioneel zijn onder meer de ‘DRIVE PILOT’ waarmee deels autonoom gereden kan worden en die helpt bij het afstand houden tot voorgangers en wisselen van rijbaan. En er zijn uitbreidingen op de remassistent die helpen bij gevaarlijke situaties in files en op kruispunten. Andere interessante nieuwigheden hebben betrekking tot de smartphone. Met behulp van een app kan de auto uit een krap parkeervak worden gemanoeuvreerd. Ook kan de smartphone dienstdoen als autosleutel en bevat de middenconsole een oplaadvlak waar de telefoon zonder kabels en houders kan worden opgeladen en verbinding heeft met de buitenantenne en Bluetooth.

 De E-klasse is verkrijgbaar vanaf 49.995 euro.


Veilige allrounder

Het toch al om de veiligheid bekendstaande Volvo komt met de nieuwe S90 met nog meer veiligheidstechnieken. De S90 is een premium sedan en na de XC90 het tweede model uit het compleet vernieuwde Volvo-assortiment.

Het stokpaardje van de Zweden, de veiligheid, herbergt met de Large Animal Detection een aspect dat in Nederland niet overal van pas komt. Dat systeem detecteert namelijk grote dieren als elanden en koeien. In de stad gaat City Safety z’n werk doen. Duikt er plots een fietser of een voetganger op voor je auto, dan waarschuwt City Safety en assisteert het vervolgens bij het remmen. Of het nu overdag is of ’s nachts. Met de Pilot Assist hebben de Zweden een geavanceerde semiautonome rijmodus. Met die rijhulp bestuurt de auto zichzelf tot snelheden van 130 kilometer per uur. Dankzij de Run-off Mitigation raakt de auto niet van de weg als de bestuurder even niet oplet. Genoemde veiligheidstechnieken maken allemaal deel uit van Volvo’s Vision 2020. De Zweedse fabrikant wil dat vanaf dat jaar niemand meer overlijdt of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo.

Het interieur is met de houten toepassingen en het eenvoudig te bedienen klimaatsysteem verfijnd te noemen. Omdat de S90 12,5 centimeter langer is dan zijn voorgangers S80 en V70 is er genoeg beenruimte voor de achterpassagiers.

De S90 is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Het instapmodel is de Kinetic. De Momentum heeft als extra’s ten opzichte van de Kinetic onder meer lederen bekleding, LED koplampen en verwarmbare voorstoelen. De Inscription is een nog luxere versie met stoelventilatie en massagefunctie. Verder zijn er nog meer verschillende extra’s, zoals touchscreen of navigatiehulp, maar dat is afhankelijk van het model. De motoren variëren van de 150 pk van de D3 (diesel) tot de T6 met zijn 320 pk.

De instapprijs bedraagt 42.995 euro. De D3 dieselversie is te leasen vanaf een bedrag van 699 euro per maand.


Luxueuze krachtpatser

Een luxueus, atletisch voertuig: dat is wat de nieuwe Bentley Flying Spur V8 S wil zijn. Met dit model mikt de Britse fabrikant op de berijder die niet alleen een verfijnde auto wil, maar ook een opwindende, pittige rit. Getuned voor kracht en prestatie, zoals Bentley zelf zegt, is deze auto de oplossing tussen de reguliere V8 en de W12. De V8 S levert 21 pk meer dan de reguliere uitvoering.

 Voor de power zorgt onder meer de 4 liter twin-turbo V8 S motor, die de auto in 4,9 seconden naar honderd kilometer per uur brengt. Het gemiddelde verbruik ligt volgens de fabrikant op 10,9 liter per honderd kilometer. De topsnelheid van de krachtpatser bedraagt 306 kilometer per uur en er kunnen 837 kilometers gereden worden tussen tankstops. Door enkele aanpassingen aan de motor, de vering en de vierwielaandrijving levert de auto de berijder een stabiele, comfortabele rit. Vier van de acht cilinders kunnen tijdens de cruisestand worden uitgeschakeld om het brandstofverbruik te verminderen. Is meer kracht gewenst, dan schakelt de wagen automatisch over op acht cilinders. In de S(port)-stand reageren versnellingsbak en remmen scherper, maar het vernieuwde demping- en stabiliteitssysteem zorgt evengoed voor een verhoogd rijcomfort.

De zwarte grille en de twintig inch wielen met open spaken geven de auto een imposant uiterlijk. Voor diegene die zijn auto er nog dreigender en dynamischer wil laten uitzien, zijn er tal van aanpassingen mogelijk: van grotere wielen tot donkergetinte lichten en zijspiegels. Welke veranderingen de buitenkant ook ondergaat, ze passen bij de sportieve versnellingspook en het sportstuur met drie spaken.

De Flying Spur is prima om in te werken. De wagen is ruim vanbinnen en heeft met de lederen bekleding een comfortabele zit. Vanaf de achterbank kan de passagier via een touchscreen alle ‘onboard’ technologie bedienen, zoals het klimaat- en infotainmentsysteem. Ook is een WIFI hotspot beschikbaar wat van de auto voor de efficiënte passagier een comfortabele werkplek maakt.

De Flying Spur V8 S is verkrijgbaar voor 278.000,87 euro.


Elektrische komeet

De Amerikaanse elektrische auto, waarvan Model S in 2013 zijn intrede deed, blijft zich ontwikkelen. Weliswaar is de versie van 2016 een stuk duurder, ook is die verkrijgbaar met een tweede elektromotor en is die voorzien van verschillende rijhulpsystemen.

Met een elektromotor zowel voorin als achterin controleert de auto de koppeling van de voor- en achterwielen. Hierdoor is de controle op de weg groter (mede door de lagere ligging) maar zijn ook het bereik en de acceleratie beter. Model S bereikt in 2,7 seconden honderd kilometer per uur en vooral de toegenomen actieradius is een pluspunt. De verschillende modellen hebben een bereik tussen 371 en 512 kilometer. Angst om ergens met een lege accu te komen stilstaan, is verleden tijd. De boardcomputer geeft aan hoever nog te rijden is en geeft ook het laadpalennetwerk in heel Europa aan. Tesla kan overal laden, maar laden aan de eigen supercharger gaat toch het snelst met 270 kilometer per half uur. Europa telt nu meer dan 240 supercharge-stations. Aan een oplaadpunt met driefasenstroom laadt de auto per uur gemiddeld 54 kilometer bij. Dat betekent na een nacht laden een volle accu.

Naast de uitbreidingen aan het vermogen is ook flink gesleuteld aan de veiligheid. De Autopilot verandert van rijstrook na een tikje op de richtingaanwijzer of zorgt dat je binnen de rijbaan blijft en past de snelheid aan met de cruise control. Daar zorgen de sensoren voor die de weg ‘lezen’. Digitale controle over de motoren, remmen en het sturen helpt botsingen via de voor- en zijkanten, evenals het van de weg raken van de auto, te voorkomen.

Model S is leverbaar met HEPA filter dat pollen, bacteriën, virussen en vervuiling uit de lucht haalt, voordat het de cabine in stroomt. De auto is via 4G/LTE netwerk verbonden met internet en heeft 745 liter laadruimte, de ‘frunk’ aan de voorzijde niet meegerekend. Dat is honderden liters meer dan vergelijkbare auto’s.


De prijzen liggen tussen 78.000 en 137.000 euro.

Delen

Journalist

Wesley Meijer

Related articles